Coop har sørget for en grønn profil på renholdet i nærmere 400 dagligvarebutikker. Nå følger Steen & Strøm opp med beinharde miljøkrav til renholdet på sine kjøpesentre.
Steen & Strøm krever svanemerket renhold på 80 000 kvadratmeter på sine kjøpesentre, og leverandørene tar utfordringen. Miljøkravene omfatter blant annet type og mengde av rengjøringsmidler og papir, redusert forbruk av plastposer og drivstoff. I tillegg skal det være godt system for kildesortering.
Vil følge opp
Følgende leverandører ønsker å følge kjøpesenterkjeden framover ved å oppfylle svanemerkets krav: Royal Renhold, Østlandske Rengjøring, ISS, Anker Renhold, Pro Clean, Nell Renhold, Vestfold H&R og RSV.
– Det er utrolig gledelig at firmaene vi benytter nå forplikter seg til reell miljøforbedring gjennom Svanemerket, som vi mener er den mest solide sertifiseringen, uttaler Geir Mangen, Property Management Director hos Steen & Strøm i Norge.
Anita Winsnes, direktør i Miljømerking, forteller at de har stor pågang av søknader fra renholdsbransjen for tiden.
– Det er tydelig at renholdsbransjen satser på miljømerking. Det er en direkte følge av at store innkjøpere som Steen & Strøm og Coop stiller krav til sine leverandører, sier hun.
Også Norges største
ISS Facility Service, Norges største rengjøringsbedrift, har valgt å gå for svanesertifisering av sine renholdsdivisjoner. Tone Edvindsen, HMS-direktør i ISS Facility Service Norway, forklarer:
– Vi har allerede sertifisert oss etter ISO 14001, men vi ser nå at innkjøpere ønsker at vi tar enda et steg for bedre miljø ved å stille konkrete miljøkrav om svanemerking. Miljøfyrtårn var ikke et alternativ for oss. Kravene til Miljøfyrtårn er mindre konkrete, mange av kravene gjelder rutiner og miljøledelse og en del av kravene er bør-krav. Svanemerket stiller de beste, mest omfattende og strengeste kravene.