Det er professorene Astrid Richardsen og Stig Berge Matthiesen ved Handelshøyskolen BI som spurt mer enn 2900 norske ledere og kommet fram til denne konklusjonen.
Lederne opplever betydelig mindre stress når de føler at de har gode relasjoner til medarbeiderne og når de ansatte er positive og viser tillit til lederne.
– Den beste måten ledere kan forebygge jobbstress på, er å utvikle gode relasjoner til medarbeiderne, anbefaler Richardsen.
Fire stresstyper
Studien måler fire sentrale stressfaktorer:
tidspress og arbeidsbelastning,
følelsesmessig belastning,
stress fra rollekonlikt på jobben, det vil si mellom krav fra toppledelsen og krav fra medarbeidere
stress fra rollekonflikt mellom jobb og privatliv.
Mer enn seks av ti norske ledere oppgir at de opplever tidspress og høy arbeidsbelastning ofte eller hele tiden. Færre enn fem prosent sier de sjelden eller aldri opplever tidspress i jobben.
Det er også få som opplever stress fra rollekonflikter på jobben eller rollekonflikter mellom jobb og privatliv.
Kontroll gir mindre stress
Undersøkelsen viser at ledere som føler at de har kontroll over sin arbeidssituasjon og som opplever stor frihet til å ta beslutninger, opplever mindre arbeidspress og følelsesmessig belastning.
De har også betraktelig mindre stress som følge av rollekonflikter enn ledere som har mindre kontroll.
Små kjønnsforskjeller
Kvinnelige ledere opplever en noe høyere følelsesmessig belastning på jobben enn mannlige ledere.
Det var den eneste betydelige forskjellen i jobbstress mellom menn og kvinner i undersøkelsen.