møte-3-colourbox999613
Sjekk kvaliteten på sykefraværsarbeidet
Skal sykefraværsarbeidet fungere godt, må noen forutsetninger være på plass. En sjekkliste er til hjelp for å sjekke ut at nødvendige aktiviteter er gjennomført.
Hvordan fungerer sykefraværsarbeidet? Ill.foto av møtesituasjon: Colourbox
God kvalitet i sykefraværsarbeidet forutsetter at de fleste av punktene nedenfor er ivaretatt.
Begynn med å gjøre en rask vurdering av hvert punkt.
Oppsummer mulige tiltak og bruk dette som utgangspunkt for å lage en handlingsplan.
Prioritér forslagene og behandle dem i fora som ledermøter og arbeidsmiljøutvalg.
For hvert punkt diskuterer dere om arbeidet fungerer bra eller dårlig, om dere bør gjør mer av noe, og eventuelt hvem som skal være ansvarlig.
Tipsene kommer fra Idébanken, som arbeider for å spre kunnskap om sykefraværsarbeid.
SJEKKLISTE:
Er sykefraværsarbeidet forankret?
i ledelse blant tillitsvalgte og verneombud blant ansatte i virksomhetens samarbeidsfora Har dere kartlagt eksisterende sykefraværsarbeid?
med hensyn til omfang og varighet for relevante grupper og avdelinger sammenlignet med tall for bransjen og landsgjennomsnittet Har dere beregnet mulige gevinster/kostnader ved endret sykefravær?
for den/de sykmeldte i produksjonen for arbeidsmiljøet for økonomiske resultater Har dere mål og aktivitetsplaner?
Vi har definert mål og måltall Vi har aktivitetsplan / prosjektbeskrivelse Aktivitetene er en del av virksomhetens HMS-plan og/eller HR-plan Har dere en oversikt over fen?remdrift
Vi har fastsatt tidspunkter for rapportering av sykefraværsarbeidet Vi gjennomfører statusmøter / evalueringer til fastsatt tid Hvordan står det til med informasjon og kompetanse?
Nøkkelpersoner i virksomheten (ledere, HR-ansatte, tillitsvalgte, mv.) har tilstrekkelig kompetanse Informasjon om Navs virkemidler er tilgjengelig og brukes.
Hvor mye interne ressurser er satt av / kontaktperson?
Tilstrekkelige ressurser er satt av til IA-arbeidet. Interne ressurspersoner sikrer fremdrift Det er satt av tid til skolering av nøkkelpersoner Ledere får veiledning og kompetanseheving i løsning av vanskelige enkeltsaker Virksomheten har hensiktsmessige kontrollspenn (ikke for mange medarbeidere pr. leder). Følger dere opp de enkelte sykemeldinger?
Vi har oppfølgingsplaner for alle ansatte som kvalifiserer for det. Vi sender oppdaterte oppfølgingsplaner til fastlegen/NAV-kontoret etter dialogmøter i bedriften). Vi har oversikt over muligheter for tilrettelegging, både innenfor og utenfor egen enhet. Idébanken har også utarbeidet en håndbok med tips til sykefraværsarbeid. Den kan du laste ned på linken under.
Kilde: Sjekk kvaliteten på sykefraværsarbeidet