møte-3-colourbox999613

Sjekk kvaliteten på syke­fraværs­arbeidet

Skal syke­fraværs­arbeidet fungere godt, må noen forut­setninger være på plass. En sjekkliste er til hjelp for å sjekke ut at nødvendige aktiviteter er gjennomført.

Publisert

Hvordan fungerer syke­fraværs­arbeidet? Ill.foto av møte­situasjon: Colourbox

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

God kvalitet i sykefraværs­arbeidet forutsetter at de fleste av punktene nedenfor er ivaretatt.

Begynn med å gjøre en rask vurdering av hvert punkt.

Oppsummer mulige tiltak og bruk dette som utgangspunkt for å lage en handlingsplan.

Prioritér forslagene og behandle dem i fora som ledermøter og arbeidsmiljø­utvalg.

For hvert punkt diskuterer dere om arbeidet fungerer bra eller dårlig, om dere bør gjør mer av noe, og eventuelt hvem som skal være ansvarlig.

Tipsene kommer fra Idébanken, som arbeider for å spre kunnskap om sykefraværs­arbeid.

SJEKKLISTE:

Er sykefraværs­arbeidet forankret?

  • i ledelse
  • blant tillitsvalgte og verneombud
  • blant ansatte
  • i virksomhetens samarbeidsfora

Har dere kartlagt eksisterende sykefraværs­arbeid?

  • med hensyn til omfang og varighet
  • for relevante grupper og avdelinger
  • sammenlignet med tall for bransjen og lands­gjennomsnittet

Har dere beregnet mulige gevinster/kostnader ved endret sykefravær?

  • for den/de sykmeldte
  • i produksjonen
  • for arbeidsmiljøet
  • for økonomiske resultater

Har dere mål og aktivitetsplaner?

  • Vi har definert mål og måltall
  • Vi har aktivitetsplan / prosjektbeskrivelse
  • Aktivitetene er en del av virksomhetens HMS-plan og/eller HR-plan

Har dere en oversikt over fen?remdrift

  • Vi har fastsatt tidspunkter for rapportering av sykefraværs­arbeidet
  • Vi gjennomfører statusmøter / evalueringer til fastsatt tid

Hvordan står det til med informasjon og kompetanse?

  • Nøkkelpersoner i virksomheten (ledere, HR-ansatte, tillitsvalgte, mv.) har tilstrekkelig kompetanse
  • Informasjon om Navs virkemidler er tilgjengelig og brukes.

Hvor mye interne ressurser er satt av / kontaktperson?

  • Tilstrekkelige ressurser er satt av til IA-arbeidet.
  • Interne ressurspersoner sikrer fremdrift
  • Det er satt av tid til skolering av nøkkelpersoner
  • Ledere får veiledning og kompetanse­heving i løsning av vanskelige enkeltsaker
  • Virksomheten har hensikts­messige kontrollspenn (ikke for mange medarbeidere pr. leder).

Følger dere opp de enkelte sykemeldinger?

  • Vi har oppfølgingsplaner for alle ansatte som kvalifiserer for det.
  • Vi sender oppdaterte oppfølgings­planer til fastlegen/NAV-kontoret etter dialogmøter i bedriften).
  • Vi har oversikt over muligheter for tilrette­legging, både innenfor og utenfor egen enhet.

Idébanken har også utarbeidet en håndbok med tips til sykefravær­s­arbeid. Den kan du laste ned på linken under.

Kilde: Sjekk kvaliteten på sykefraværsarbeidet

Powered by Labrador CMS