Forskere ved Handelshøyskolen BI har analysert svar fra mer enn 2900 ledere og utarbeidet ti råd til hvordan du som leder best kan mestre stress på jobben.
I sin lederundersøkelse kommer BI-professorene Astrid Richardsen og Stig Berge Matthiesen med følgende råd for stressmestring:
Finn ut hva som skaper stress i jobben din. Kunnskap om årsaker gjør det lettere å iverksette tiltak.
Skaff deg mer kunnskap om stress. Hvordan samspiller de forskjellige årsakene til stress og hva kan du gjøre med dem.
Lev sunt. Sørg for å få tilstrekkelig med hvile og søvn, trening og sunn mat. Det er ikke uten grunn at mange ledere er flinke til å trene.
Lær deg å slappe av. Øv deg i å kunne stresse ned. Her kan det hjelpe med muskelavspenning, meditasjon og andre metoder, som kan fortelle deg om kroppen slapper av.
Styr tiden mer effektivt. Bli flinkere til å prioritere arbeidsoppgaver. Identifisér tidstyvene og forsøk å få bukt med dem.
Styrk medarbeidernes ferdigheter. Det gir mindre stress for deg selv og du vil føle deg tryggere på at arbeidet blir gjort, når du delegerer oppgaver.
Etablér forhold som gir deg støtte. Har du noen du kan spørre om hjelp og støtte når du trenger det? Har du noen å gå til med dine gleder og sorger? Sosial støtte i hverdagen er viktig også for ledere.
Planlegg karrieren. Også for ledere kan en jobb eller en arbeidsoppgave ha en utløpsdato. Blir du for lenge i en jobb kan det føre til unødvendig stress eller belastning.
Skift jobb i tide. Hvis du skal søke ny jobb, så gjør det på et tidspunkt der du føler at du har kontroll på tingene og ikke er stresset.
Søk ekstern, profesjonell hjelp hvis jobben blir en for stor belastning. Omfattende stress på jobben kan få alvorlige konsekvenser både for den som rammes og for omgivelsene.