Forholdet mellom leder og ansatt er basert på tillit. Det er limet som sikrer at alle holder sammen i hverdagen. Men hvordan forbedre tilliten på arbeidsplassen?
Tillit er spesielt viktig hvis arbeidet endrer seg. Ellers kan det lett oppstå tvetydighet og usikkerhet, som gjør at organisasjonen ikke trekker i samme retning.
Den tilliten vi selv bærer med oss, er påvirket av både oppvekst og tidligere arbeidserfaring, men også av de vi omgås med i dag.
Dette er med på å avgjøre hvor stor grad av tillit vi viser til vår nåværende arbeidsplass.
Ekstra vanskelig for ledere
For ledere er det enda viktigere å vise tillitsfull atferd enn hos andre. De må i tillegg til å vise sine medarbeidere tillit, også møte forventningene fra ansatte og kunder på en slik måte at de skaper forutsigbarhet og rettferdighet.
Men iblant kan summen av forventninger fra ansatte og kunder bli så store at det er umulig å innfri dem.
De ansatte kan for eksempel forvente å få fete julebord selv i dårlige økonomiske tider, eller en sykemeldt kan forvente mer oppfølging enn lederen er i stand til å gi.
Iblant er det simpelthen umulig å forene alle forventninger. Ofte er det ledere på de lave nivåer som havner i skvis mellom ansatte, kunder og toppledelse. Når alle til slutt blir misfornøyde, er det lederen som får unngjelde.
Ti råd for å klargjøre forventninger
Sett sammen en gruppe som skal avklare forventningene i organisasjonen og lage planer for arbeidet.
Sett ord på de psykologiske kontraktene, dvs. de forventninger leder og ansatt har til hverandre, men som det aldri snakkes om.
Gi noe som er viktig, til din «motpart». Det bidrar til å gjenopprette manglende tillit.
Avklar tydelig hva involvering, medvirkning og medbestemmelse betyr. Hvilke forskjeller er de på de tre ordene?
Bygg relasjoner. Nå som spillereglene er etabler, kan dere begynne å bygge relasjoner.
Tillit er noe du gir, ikke noe du får.
Vær profesjonell. Rett oppmerksomheten mot å oppnå de målene organisasjonen har.
Du vil aldri kunne bli sikker på at andre mennesker har gode intensjoner. Tillit handler derfor aldri om å være sikker, men om å tro – tro at en annen ønsker å gjøre det beste.
For en leder er det spesielt viktig å være tydelig, ærlig og vise respekt. Er du usikker på om du har tillit til sjefen din, så: