Telefon cb847130

Ti råd for økt tillit

Forholdet mellom leder og ansatt er basert på tillit. Det er limet som sikrer at alle holder sammen i hver­dagen. Men hvordan forbedre tilliten på arbeids­plassen?

Publisert

Gjensidig tillit setter oss bedre i stand til å trekke i samlet flokk når tidene blir vanskelige. Ill.foto: Colourbox

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Tillit er spesielt viktig hvis arbeidet endrer seg. Ellers kan det lett oppstå tvetydighet og usikkerhet, som gjør at organisasjonen ikke trekker i samme retning.

Den tilliten vi selv bærer med oss, er påvirket av både oppvekst og tidligere arbeids­erfaring, men også av de vi omgås med i dag.

Dette er med på å avgjøre hvor stor grad av tillit vi viser til vår nåværende arbeids­plass.

Ekstra vanskelig for ledere

For ledere er det enda viktigere å vise tillits­full atferd enn hos andre. De må i tillegg til å vise sine medarbeidere tillit, også møte forvent­ningene fra ansatte og kunder på en slik måte at de skaper forutsig­bar­het og rett­ferdighet.

Men iblant kan summen av forvent­ninger fra ansatte og kunder bli så store at det er umulig å innfri dem.

De ansatte kan for eksempel forvente å få fete julebord selv i dårlige økonomiske tider, eller en sykemeldt kan forvente mer oppfølging enn lederen er i stand til å gi.

Iblant er det simpelthen umulig å forene alle forvent­ninger. Ofte er det ledere på de lave nivåer som havner i skvis mellom ansatte, kunder og toppledelse. Når alle til slutt blir mis­fornøyde, er det lederen som får unngjelde.

Ti råd for å klargjøre forventninger

  1. Sett sammen en gruppe som skal avklare forvent­ningene i organisasjonen og lage planer for arbeidet.
  2. Sett ord på de psykologiske kontraktene, dvs. de forvent­ninger leder og ansatt har til hverandre, men som det aldri snakkes om.
  3. Gi noe som er viktig, til din «motpart». Det bidrar til å gjen­opprette manglende tillit.
  4. Avklar tydelig hva involvering, med­virkning og med­bestem­melse betyr. Hvilke forskjeller er de på de tre ordene?
  5. Bygg relasjoner. Nå som spillereglene er etabler, kan dere begynne å bygge relasjoner.
  6. Tillit er noe du gir, ikke noe du får.
  7. Vær profesjonell. Rett oppmerk­somheten mot å oppnå de målene organisasjonen har.
  8. Du vil aldri kunne bli sikker på at andre mennesker har gode inten­sjoner. Tillit handler derfor aldri om å være sikker, men om å tro – tro at en annen ønsker å gjøre det beste.
  9. For en leder er det spesielt viktig å være tydelig, ærlig og vise respekt. Er du usikker på om du har tillit til sjefen din, så:
  10. Les listen en gang til.

Kilde: Ti råd for økt tillit på jobben

Powered by Labrador CMS