80 prosent sjekker ikke lønns- og arbeidsvilkår for innleide renholdere. Nesten alle fikk reaksjoner fra Arbeidstilsynet. Ill.foto av vindusvask: Colourbox
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
– Innkjøpere av renholdstjenester har en svært viktig rolle i arbeidet med å forebygge sosial dumping og sikre trygge ansettelsesforhold i renholdsbransjen, sier prosjektleder Kari A. Birkeland hos Arbeidstilsynet.
Er svært positivt funn er at hele ni av ti innkjøpere kjøper renholdstjenester fra renholdsvirksomheter som er godkjent av Arbeidstilsynet.
Synder med påse-plikten
Innkjøperne har imidlertid også et ansvar for å følge opp informasjons- og påseplikt om lønns- og arbeidsvilkår ved kjøp av renholdstjenester. Her mener hun tilsynene viser at innkjøperne har svært manglende kunnskap.
– Vi har gitt flest reaksjoner knyttet til informasjons- og påseplikten med pålegg om å etablere system og rutine for å følge opp at renholderne har lovlige lønns – og arbeidsvilkår, sier Birkeland.
Hun mener Arbeidstilsynet tilsyn, informasjonstiltak og samarbeid med partene, har bidratt til å få flere renholdsvirksomheter til å søke om godkjenning.
Arbeidstilsynets erfaring er at innkjøperne etter våre tilsyn raskt tar tak i påleggene og kontakter sin leverandør av renholdstjenester for å korrigere kontraktene. Noen avslutter kontrakten med ikke godkjent virksomhet og inngår ny avtale med godkjent virksomhet.
– Dette bidrar til at driftsgrunnlaget for de useriøse virksomhetene som tilbyr renholdstjenester blir redusert, sier Birkeland.
Året 2013 i tall
Det ble gjennomført 1725 tilsyn i renholdsnæringen.
Godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter mottok 3800 søknader om godkjenning.