I de senere år er vi blitt mer bevisste på hvor viktig det er å trives på jobben. De som søker ny jobb synes ikke nødvendgvis at lønn er viktigst. De ser minst like mye på arbeidsmiljø og trivsel.
Et godt arbeidsmiljø avhenger av mange forhold, men et sentralt punkt er kollegaene.
Å arbeide sammen med andre kan gi opphav til både konflikt og sterke negative følelser. På noen arbeidsplasser kan vi oppleve forskjellbehandling, diskriminering, mobbing og annen urettferdighet.
Men vi kan alle hjelpe til med å skape glede, vennskap og utvikling. Stopp et øyeblikk og tenk gjennom hvordan du selv tar ansvar for arbeidsmiljøet. Er jeg den gode kollegaen som jeg vil at andre skal være? Anstrenger jeg meg for å skape felles trivsel?
Det er ofte de små tingene som betyr mest, som den daglige småpraten. Her er noen tips for god trivsel:
Si hei. Å si «hei» og «hadet» koster lite, men betyr så mye. Det er en bekreftelse på at vi ser hverandre.
Hvordan har du det? Henger kollegaen litt med hodet? Spør hvordan hun har det. Det er viktig å bli sett når vi ikke er helt på topp.
Gi ros. Sløs med rosen når dine medarbeidere har gjort noe bra. Ros styrker selvbildet og gir en god stemning.
Våg å tøyse. En god latter forlenger livet. Humor smitter. Den som tør å spøke iblant, får mye latter tilbake.
By på deg selv. Tør å snakke om når du kommer til kort og hva som er godt i livet. Det gir en åpen og trivelig atmosfære.
Ta ansvar! Er du typen som lar kaffekoppen stå på benken, eller setter du den i oppvaskmaskinen. Små ting minsker faren for irritasjon.
Ta vare på nye medarbeidere. Spør den nye om hun være med på lunsjen eller ta en kort prat ved kaffeautomaten.