Bransjen vil måtte utvikle mer helhetlige løsninger og i litt mindre grad selge enkeltprodukter, tror Persson. Foto fra bransjens samlingssted nr. 1: Messen ISSA / Interclean.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Persson ble administrerende direktør i Nilfisk-Advance tidlig i 2014 og deltok på renholdsmessen ISSA/Interclean for første gang nå i mai.
Han har ikke bakgrunn fra renholdsbransjen, men derimot fra lås- og sikkerhetsløsninger. Med sitt ferske blikk setter han renholdsbransjen inn i et større perspektiv:
– Markedene minnet mye om renholdsbransjen, sier han, på den måten at også låsbransjen har både profesjonelle brukere og vanlige konsumenter, og at produktene selges via distributører direkte til kundene.
Det vil bli færre små
Den mest fremtredende av hans observasjoner under renholdsmessen var følgende:
– Det er overveldende hvor mange små aktører som finnes i markedet. En konsolidering er nødt til å skje – og foregår allerede. Men det er interessant at så mange små selskaper har overlevd så langt.
Må finne det helhetlige
Han fremhever renhold som en meget interessant bransje. Mye vil bevege seg mot å selge helhetsløsninger snarere enn enkeltprodukter, mener han. Derfor tror han de små selskapene vil finne det vanskelig å overleve.
– Nilfisk er ved god helse, sier han, og fortsetter:
– Det er avgjørende at vi innretter oss mot kundepleie og kundefokus. Det dreier seg ikke bare om produktutvikling – selv om vi også må gjøre dette – som selskap må vi også fokusere på hvordan vi lanserer og når ut til markedene. Her føler jeg at vi ikke er så gode som vi kan være.
Det hele dreier seg om å lytte til hva kundene mener og trenger, mener han.