penger i gummihanske

Produsentene merker prisjaget

Produsentene av rengjørings­maskiner merker godt at slutt­kunden er svært opptatt av å kutte prisene på renhold.

Publisert

Pengepresset fra sluttkunden merkes godt også hos produsentene (ill.foto av penger).

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

– Finanskrisen i Europa har tvunget fram større oppmerk­somhet rundt kost­nader, tror Yves Derycke, som er vise­president for blant annet Europa-segmentet hos den USA-baserte produsenten Tennant.

– Og da snakker vi ikke bare om innkjøps­kostnader, men livsyklus­kostnader, tilføyer han.

Kundens krav til sine leverandører har endret seg gradvis de siste årene. Det så vi på antall lanseringer under renholds­messen ISSA/Interclean i Amsterdam i mai 2014.

Ifølge Derycke er det stadig flere som henvender seg til dem med ønske om total­løsninger, alt som kan hjelpe dem med å få ned renholds­kostnadene.

– De presses i stadig større grad fra sine kunder igjen, og det presset merker også vi som produsenter veldig godt.

Han tror at Tennant tradisjonelt har fokusert litt mye på det amerikanske markedet, der de er markeds­leder, og tok litt for lite inn over seg de forskjeller som finnes mellom det amerikanske og europeiske markdet.

Han mener Tennant nå er på hugget også i Europa, med store serier av nye produkter, som virkelig skal kunne kutte kostnader. Det kan jo bli spennende, for de europeiske produsentene vil garantert ikke sitte stille og se på fra sidelinjen.

Derycke tror også at markedet ikke vil gå for bærekraftige produkter dersom slike ikke samtidig kan hjelpe til å kutte kostnader.

Kilde: Tennant - the drive towards reducing the cost of cleaning

Powered by Labrador CMS