– Finanskrisen i Europa har tvunget fram større oppmerksomhet rundt kostnader, tror Yves Derycke, som er visepresident for blant annet Europa-segmentet hos den USA-baserte produsenten Tennant.
– Og da snakker vi ikke bare om innkjøpskostnader, men livsykluskostnader, tilføyer han.
Kundens krav til sine leverandører har endret seg gradvis de siste årene. Det så vi på antall lanseringer under renholdsmessen ISSA/Interclean i Amsterdam i mai 2014.
Ifølge Derycke er det stadig flere som henvender seg til dem med ønske om totalløsninger, alt som kan hjelpe dem med å få ned renholdskostnadene.
– De presses i stadig større grad fra sine kunder igjen, og det presset merker også vi som produsenter veldig godt.
Han tror at Tennant tradisjonelt har fokusert litt mye på det amerikanske markedet, der de er markedsleder, og tok litt for lite inn over seg de forskjeller som finnes mellom det amerikanske og europeiske markdet.
Han mener Tennant nå er på hugget også i Europa, med store serier av nye produkter, som virkelig skal kunne kutte kostnader. Det kan jo bli spennende, for de europeiske produsentene vil garantert ikke sitte stille og se på fra sidelinjen.
Derycke tror også at markedet ikke vil gå for bærekraftige produkter dersom slike ikke samtidig kan hjelpe til å kutte kostnader.