colourbox_bil_nett.jpg

Kranglet om renholdsbil

Beredskaps­bilen til en mellom­leder i Alta kommune skapte så mye opp­stuss at saken ble løftet helt opp til råd­mannens bord.

Publisert

Leasing­bilen koster kommunen 4000 kroner i måneden. (Ill.foto av lekebil: Colourbox.com)

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Mellomlederen i renholds­avdelingen får som eneste ansatte på avdelingen dekket beredskaps­bil. Men kilder Altaposten har vært i kontakt med, kan ikke se at det skal være behov for en slik bil.

Hva mener du? Et stupid utslag av at få kjenner til renholderes behov for å få utført jobben sin? Du kan si din mening i bunnen av artikkelen!

Helt urimelig, mener noen

– Mange reagerer sterkt på dette. Det er heller ikke mulig for andre renholdere til å benytte seg av denne beredskaps­bilen, de må kjøre med private biler når de skal ut på oppdrag, sier en kilde, som mener det er urimelig at den ene ansatte skal få disponere bilen alene på fulltid.

Etter henvendelse har Altaposten fått innsyn i kjørebøkene for bilen, som viser at det ble kjørt 1689 km i januar, 1658 i februar, 449,5 i mars og 1004,1 i april.

Alt OK, mener kommunalsjefen

Kommunalsjef for næring, drift og miljø, Bengt Fjellheim opplyser til Altaposten at den ansatte som får disponere bilen, har en oppsyns­funksjon, og dermed er avhengig av å kjøre rundt til virksomhetene.

– Vi har gått igjennom alt av kjørebøker, og all kjøring her er legitim, sier Fjellheim.

Han mener det ville være urimelig om ved­kommende måtte benytte egen bil, da det er svært mye kjøring til de forskjellige virksom­hetene i kommunen.

Et helt legitimt behov i jobben

Han medgir at kjøringen ligger høyt, og to-tre ganger over det blant annet vaktmesterne kjører.

– Dette viser jo at behovet er der, hun fyller en viktig rolle, og kjører over hele kommunen. Vi har gått gjennom kjørebøker, og det stemmer opp mot driv­stoffor­bruk og kilometer­stand, så jeg vet ikke hva mer vi skal gjøre, sier Fjellheim.

Personen bor også utenfor sentrale Alta, og må derfor kjøre lengre ved utrykning.

Også kontroll­utvalget i kommunen har undersøkt saken og funnet at ting er gjort på riktig måte.

Les mer: Bitter krangel om beredskapsbil til renholder

Powered by Labrador CMS