Tidsskriftet European Cleaning Journal roser den nordiske renholdsstandarden INSTA 800. Ved å gå bort fra fastlåste rutiner og heller vaske etter behov, har både kvaliteten og de ansattes motivasjon økt, skriver ECJ.
Ved behovsprøvd renhold skal den ansatte trenes opp til å vurdere behovet straks hun eller han kommer inn i rommet. Dette sølet ville nok ikke overlevd særlig lenge. (Ill.foto av smussflekk: Trond Erik Hillestad)
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Standarden ble innført i Danmark, Sverige, Norge og Finland for fjorten år siden.
– Før ble gulvene kanskje moppet hver mandag, veggene vasket på tirsdager osv. Fikk du da en kaffeflekk på onsdag, kunne den bli værende til neste tirsdag, sier Alice Bugge i det danske vaskebyrået Rentek.
Hun forklarer at mye av oppgaven er å vurdere rommet før renholdet starter. Deretter rengjøres rommet i henhold til det kvalitetsnivået som er avtalt mellom kunde og vaskebyrå.
Så i stedet for å fokusere på frekvens og oppgaver som er fastlåst i tid, retter den nordiske standarden seg mot resultatet, ved å beskrive klare og objektive forventninger.
Ga en felles plattform
Bugge har selv jobbet i renholdsbransjen i over 30 år og hun deltok i arbeidsgruppen som utviklet INSTA 800. Hennes erfaring er at kunder som kjøpte tjenester før INSTA 800 kom, ønsket renhold, men uten å vite hvor rent de ville ha det.
– Vaskestandarder er veldig subjektive og mange kunder slet med å forklare eksakt hva de ønsket, sier hun.
Men med INSTA 800 fikk man felles ord og uttrykk.
Dennis Andersen, som leder vaskebyrået Andersen Control, mener at standarden også har økt renholdernes arbeidsglede.
– Nå vurderes arbeidet deres ut fra et profesjonelt synspunkt, sier han.
Ved renhold etter INSTA 800 definerer oppdragsgiver et kvalitetsnivå på renholdet. Målet er at renholdet skal utføres ved behov og ikke etter et fast tidsskjema. (Illustrasjon av kvalitetsnivå, etter ST-Consult AS)
Komplisert system
Som alle norske renholdsledere vil vite, finnes det utfordringer. Andersen uttrykker det slik:
– Kundene våre forstår det vi gjør, men kundene deres igjen, som pasienter på et sykehus eller boende i et eldresenter, forstår ofte ikke renholdssystemet. De forstår ikke at det er okay å forlate et rom som inneholder smussflekker, sier han.
Vil spre seg
Mette Olesen, som leder renholdet i den danske kommunen Gladsaxe, er ikke i tvil om at standarden vil spre seg til andre land. Hun mener kvalitet er svært viktig for renholdsbransjen, som har dårlig rykte på grunn av sosial dumping, skatteunndragelser og dårlig renhold.
– Dette er ikke bare et dansk eller nordisk problem. I fremtiden tror jeg INSTA 800-sertifisering vil bli et krav fra markedet, mener hun.
Etter artikkelen i ECJ skal flere renholdsselskaper i Storbritannia og Belgia være svært interessert i den norske modellen.