Flerkulturell cb548637

Fire tips til færre språkproblemer

Få yrker er like inter­nasjonale som renholds­yrket. Kultur­for­skjeller kan berike en arbeids­plass, men også gi store mis­forstå­elser.

Publisert

Gå ut fra at alle ikke kan norsk. Et tips kan være å fysisk vise hvor­dan arbeids­oppgaven kan utføres. (Ill.foto av renholder: Colourbox)

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

I utgangs­punktet tilfører flere språk noe positivt til arbeids­plassen, men språk er også makt og kompetanse.

Med språk fra alle verdens hjørner kan det raskt oppstå problemer om ikke alle forstår hverandre, misforstår en arbeids­oppgave eller ikke får med seg viktige helse- og sikkerhets­instrukser.

Problematikken er aktuell i hele Europa på grunn av økende arbeids­innvandring. En som jobber med slike spørsmål er Anders Björkvall, som er ansvarlig for en egen høyskole­utdannelse i arbeidslivs­kommunikasjon ved Stockholms universitet.

Han mener arbeidsplasser ofte undervurderer problemene ved å jobbe på fremmede språk. Utfordringene er slett ikke avgrenset til inter­nasjonale kunnskaps­bedrifter som f.eks. bruker engelsk som arbeids­språk. Yrker som vi tradisjonelt har ansett som praktiske og ikke-verbale, er like utsatt, mener han.

For også slike yrker stiller i dag høye krav til både lese- og skrive­ferdigheter. Forskning viser at f.eks. laste­bil­sjåfører og helse­personell bruker språket minst like mye som mer akademiske yrker.

Björkvall gir fire tips for å redusere kommunikasjons­problemene:

  • Husk at språk er både makt og kompetanse. Gå ut fra at ikke alle kan språket.
  • Ha gjennom­tenkte retnings­linjer. Skal alle f.eks. pålegges å snakke norsk i lunsjen og med kundene?
  • Gi språkstøtte til dem som trenger det.
  • Kommunisér gjennom så mange kanaler som mulig.

Kilde: Hola, tjena, hello!

Powered by Labrador CMS