Mens «bærekraft» nærmest var synonymt med «miljøvennlig» for noen år siden, har vi en bredere oppfatning i dag.
Renholdsbladet European Cleaning Journal har besøkt fire store europeiske produsenter av renholdsmaskiner og -utstyr. Hos Sealed Air Diversey Care har markedsdirektør Irina Klemps et bredt syn på temaet bærekraft:
Det omfatter alt fra sikkerhet og samfunnsengasjement til å anerkjenne medarbeiderne og gi dem muligheter for personlig utvikling.
Hun mener at hver ansatt spiller en rolle for helheten. Alle våre medarbeidere verden rundt er viktige. Jobbsikkerhet er ikke bare noe som kan måles, det skal være en tankegang.
– I alle deler av konsernet er samarbeid og kommunikasjon avgjørende for å lære av hverandre og unngå fremtidige ulykker, sier Klemps.
– For eksempel har vi funnet at 25 prosent av skadene hos oss, omfatter hender og fingre. Derfor krever vi at alle ansatte som skal skjære eller kutte, må ha vernehansker, bruke sakser med avrundet tupp eller sikkerhetskniver.
Tenker mye på sluttbrukerne
Selskapet jobber også for å sikre at alle som bruker renholdsmaskiner skal bevare helsen.
– Vi gir hele tiden brukerne opplæring for å unngå feilbruk og å unngå mulige farer. Maskinene våre utvikles for å være ergonomiske og enkle i bruk, for å unngå slitasjeskader. Det kjemiske er laget for å unngå all kontakt mellom renholderen og høykonsentrerte produkter.
Selskapets leder for bioprodukter, Mike James, bedyrer at sikkerheten til de ansatte og til sluttbrukerne er avgjørende når nye vaskemidler produseres.
– For å nå målet har vi utviklet mange alternativer til mer «konvensjonelle» vaskemidler. De gir samme effektivitet, men mindre risiko, sier han.
Starter med god ledelse
Hakos personalleder Gabriele Bach peker på at godt lederskap og et godt arbeidsmiljø er utgangspunktet for å motivere de ansatte.
I siste instans er dette avgjørende for selskapets suksess. Derfor har Hako blant annet en rekke opplæringstilbud for både nybegynnere og for videreutvikling av sine ansatte.
Rundt 50 prosent av arbeidsstokken i Hako har en eller annen dysfunksjon.
– Hos oss jobber medarbeidere med klinisk diagnose eller funksjonshemning sammen med friske kollegaer i både produksjon og logistikk, sier hun.
Helse og velferd
Hos Kärcher understreker markedsføringslederen Linda Schrödter at friske og fornøyde ansatte avgjør selskapets suksess.
– Bærekraft er i seg selv ikke et endelig mål, men det gir håndgripelige økonomiske fordeler, mener hun.
Logikken er enkel: Gode arbeidsforhold gir lavere sykefravær, mens effektive maskiner sparer inn både energi og penger.
Kärcher har et omfattende helseprogram som også favner trening, kampanjer og seminar.
– Det fremmer ikke bare våre medarbeideres helse, motivasjon og effektivitet, men gjør oss også mer attraktive på jobbmarkedet, mener hun.
Kärcher tilbyr også deltid, fleksitid og ferieprogrammer for de ansattes barn, subsidierer barnepass og planlegger å utvide velferdsgodene for ansatte med barn.
Jobbsikkerhet står høyt i kurs, både i utviklingen av renholdsutstyr og for dem som skal bruke det.
– Personskader hos renholderne gir alltid nedetid for vaskebyråene og det koster penger.
Fornøyde og skadefrie
Også hos Nilfisk-Advance er utviklingssjef Emmet Sharghbin opptatt av helse og jobbsikkerhet. Det føres globale oversikter over alle skader, slik at alle kan lære av det.
– Vi har klart å senke antallet skader og arbeidet fortsetter. Vi er ikke på null ennå, men forsøker å komme dit, sier han.
Blant ansattegoder er fleksitid, fleksible ferier og andre velferdsgoder. Sharghbin mener grunnlaget for bærekraft ligger hos hver ansatt.
– Hvis de ikke betrakter jobben sin som bærekraftig og verken er friske eller fornøyde, er det umulig å få bærekraftige resultater, sier han.
Han medgir at bærekraft kan koste mer på kort sikt, men er viss på at investeringen i de ansatte vil betale seg på sikt.