Noen ganger skjer de beste innovasjonene utenfor laboratoriet
Selv om bransjen undergår store endringer, er det de samme menneskene som yter renholdstjenestene. Derfor er det vesentlig å studere brukernes atferd når vi utvikler nye produkter, mener produsenten SCA.
I dag går rundt fire millioner renholdere på jobb over hele Europa. Bransjen preges av rask vekst og endring, men den viktigste faktoren forblir den samme som før, nemlig menneskene bak renholdsbyråenes tjenester. For produsenter vil det derfor bli viktigere enn noensinne å ta hensyn til menneskelige faktorer.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
I Europa håndteres store mengder renholdsrelaterte produkter hver dag. På bildet er Vibe renhold brukt som eksempel for Tork Easy Handling, som ble utviklet etter observasjon av brukerne. Foto: SCA
Det er viktig å komme seg ut i markedet og se hvordan brukerne håndterer utstyr, skriver Line Pedersen, produkt- og markedssjef hos SCA for merkevaren Tork i Norge.
Line Pedersen. Foto: SCA
– Vi er ikke bare en leverandør til bransjen, vi har mulighet til å gjøre en forskjell. I Europa håndteres det for eksempel mer enn 1 million esker med Tork refill hver uke. Tilsammen utgjør det mye tid og energi, mener hun.
I en pressemelding beskriver hun det som er en arbeidsprosess for noen av produktene fra denne produsenten og trekker fram fire produkter som eksempler:
Studerte renholdere i fire måneder
Tork Easy Handling. Foto: SCA
Som eksempel trekker Pedersen fram et produkt som SCA har utviklet i samarbeid med brukerne, Tork EasyHandlingTM, som ble lansert i 2012.
Dette produktet begynte med en observerende studie, der renholdere i 20 bedrifter ble fulgt i fire måneder. SCA mener at bare å se på resultatet av renholdet ikke ville gitt noe som helst. I stedet handler det om å få innsikt i hvordan, hvor og hvorfor renholderne gjør det de gjør.
Dette har, skriver SCA, gjort EasyHandling til en ergonomisk emballasje som gjør håndteringen enkel. Renholderne kan med letthet bære flere pakninger samtidig, åpningen er perforert slik at det er enkelt å komme til refillen når pakningene er stablet på lageret, og når emballasjen skal kastes er den enkel å brette sammen.
Sensorbaserte tjenester
Tork EasyCube. Foto: SCA
Et annet eksempel, som samtidig viser hvordan ny teknologi banker på døren, er tjenesten Tork EasyCubeTM, som ble presentert på årets ISSA Interclean.
Tjenesten baserer seg på sammenkoblede dispensere med integrerte sensorer som leverer sanntidsdata om refillnivå og påfyllingsbehov via en router til smarttelefon eller nettbrett.
Dermed kan renholderne jobbe mer effektivt, ved å gå over fra statiske renholdsplaner til å gjøre rent ved behov.
Nye innovasjoner
I pressemeldingen fra SCA meldes det om to nye produkter som begge er utviklet i samarbeid med brukerne, og som nå er på vei til markedet:
Lettere å håndtere med lav håndkraft. Foto: SCA
Tork Dispensere Flytende Såpe er nå mer tilrettelagt for personer med lav håndkraft: Dette er en forbedret dispenser for flytende såpe som i likhet med dagens skumsåpedispenser er sertifisert og godkjent av det svenske Reumatikerförbundet.
Enklere for renholderen. Foto av Tork Matic: SCA
Tork Matic Dispenser Håndtørk Rull med IntuitionTM sensor: Dette er en berøringsfri dispenser for håndtørk som nå er endret. Den har fått kontrollpanel i front, ny og forenklet logikk for hvordan og hvor batteriene skal skiftes, og en QR-kode i lokket som linker renholderen til video som visuelt instruerer korrekt påfylling, ifølge Tork.