Apper, nettbrett og programvare for ressursstyring er blitt populært i Norge. Men på New Zealand kan det brygge opp til bråk på grunn av for omfattende overvåking.
I motsetning til norske løsninger, gir den nye appen og nettsiden som nå er lansert på New Zealand, mulighet for at kundene kan overvåke renholderen. En fagforening har allerede uttalt at overvåkingen kan gi kunden urealistiske forventninger til renholderne.
Det er de to programvareutviklerne Kenneth Ho og Charles La som står bak produktet som de kaller Sponge Hero. Og ideen virker intuitivt god:
Dataprogrammet kobler uavhengige vaskebyråer med mulige kunder - såvel privatpersoner som bedrifter, etter det Renholdsnytt erfarer. Kunden legger inn et antall søkekriterer ut fra sitt behov, og så finner programmet ut om en renholder er tilgjengelig.
Det øker effektivititeten hos kunden, både ved bestilling og ved kvalitetskontroll av renholdet, mener Kenneth Ho.
Programmet kan imidlertid utvides. Dermed kan kunden i sanntid registrere når renholderen ankommer og forlater bygningen. Kunden vil også være i stand til å si hvor lang tid renholderen brukte på selve jobben, og på hva slags oppgaver som er blitt utført.
I fagforeningen Unite Union uttrykker leder Gerard Hehir at det er greit å se når en ansatt ankommer og forlater jobben, men han er sterkt bekymret for at de ansatte kan overvåkes når de er på jobb.
Han frykter at når kunden får mer innsyn i renholderens tidsbruk, kan de gi urealistiske forventninger hos kunden.
Problemet med overvåking er at det vil gi oppdragsgiveren et inntrykk av hvor mye renholderen rekker over i løpet av en viss tid, når renholderen jobber med 100 prosent effektivitet. Over tid vil det danne seg en forventning om at renholderen alltid vil fungere på 100 prosent. Dette er ikke realistisk for noen mennesker, mener Hehir.