Den første dagen på jobben skaper sine inntrykk, akkurat som hele den første tiden på en ny arbeidsplass. Arbeidsgivere har derfor mye å vinne på å lage en god velkomst for nye medarbeidere – og for medarbeidere som har vært lenge borte.
Den gir nye medarbeidere en mulighet til å komme raskere inn i jobben og samtidig få informasjon om eventuelle farlige forhold, om arbeidsmiljøet og om regler og rutiner.
En god introduksjon gjør også at medarbeideren raskere blir en del av den sosiale sammenhengen på jobben.
Introduksjonen sikrer at medarbeideren får de kunnskapene som trengs for å gjøre jobben på en sikker og god måte, og forstår sin del av helheten. Arbeidsgiver bør derfor unngå å utsette introduksjonen «til senere».
Start tidlig
Et godt tips er å begynne å tenke på introduksjonen allerede i jobbintervjuet. Det er der jobbsøker og arbeidsgiver får sitt første bilde av hverandre.
Når arbeidskontrakten skrives, kan introduksjonen fortsette, og når den nye medarbeideren har sin første arbeidsdag, har han eller hun kanskje allerede fått informasjon om alt fra selve virksomheten til hvordan logge seg inn på intranettet – og kanskje fått være med på en sosial tilstelning eller et arbeidsmøte.
Kanskje bør du utnevne en fadder som kan hjelpe den nye i gang med praktiske ting.
Ikke glem det som tilsynelatende er småting: Pleier kollegaene å kjøpe mat i kantinen eller har de med niste? Hvilke kleskoder gjelder? Hvordan reserverer vi møterom? Hvordan fungerer kopimaskin og printere? Også slike detaljer påvirker om den nye medarbeideren føler seg fortrolig med på den nye arbeidsplassen.
Gjelder ikke bare nye
Prinsippet gjelder ikke bare ved nyansettelser, men også for medarbeidere som av en eller annen grunn ikke fysisk befinner seg på arbeidsplassen.
Det kan være foreldrepermisjon, langtidsfravær eller for den saks skyld arbeidstakere som midlertidig har sin arbeidsplass langt avgårde.
Det er en god idé å ha regelmessig kontakt med arbeidstakere som ikke ses til daglig.
Lag din egen sjekkliste
Som arbeidsgiver bør du tenke gjennom hva en introduksjon skal bestå av. Noe kan være standard, mens noe bør skreddersys for den aktuelle medarbeideren.
Introduksjonen vil også avhenge av om det dreier seg om en nyansettelse, foreldreperm eller sykefravær.
Kanskje kan personalavdelingen, verneombudet eller en arbeidstakerorganisasjon gi deg nyttige innspill.
Nedenfor er forslag til en sjekkliste for gode introduksjoner. Finn ut om disse punktene passer for deg, om noen er irrelevante eller om du bør lage nye.
Før den første dagen
Send (e)post til den nye medarbeideren og informér om hvordan introduksjonen vil foregå, hvem som er ansvarlig for hva, hva som er den nyansattes ansvar og hvem som er fadder.
Invitér den nye på eventuelle sosiale tilstelninger.
Fiks alt det praktiske, som rettigheter, nøkler, datamaskin, telefon og blomster på bordet.
Den første dagen
Sørg for at nærmeste leder eller fadder kan ta imot, og at den nye vet hvem han eller hun kan spise lunsj med, og når.
Del opp resten av introduksjonen i tidsblokker, f.eks. første dagen, første uken og første måneden.
Fastsett cirka-tidspunkt for introduksjonens slutt, f.eks. seks måneder etter første dag.
Sortér innholdet i introduksjon i «ting som skal gjennomføres» og «ting som skal informeres». Utpek ansvarlige for hvert punkt.
Den første uken
Informér om bedriftshelsetjeneste, sykemelding, arbeidstider.
Omvisning på arbeidsplassen og hilse på kollega X, Y og Z.
Ordne med kontaktopplysninger for nære medarbeidere.
Informér om virksomheten, kunder, organisering, retningslinjer.
Informér om arbeidsplassen, interne systemer, hvilke tjenester administrasjonen tilbyr, samt kleskoder, møtekultur og kommunikasjonsveier.
Informér om risiko og sikkerhet, som vernetøy, personlig verneutstyr, håndtering av farlig utstyr og psykososialt arbeidsmiljø.
Den første måneden
Gi opplæring i visse arbeidsoppgaver.
Gjennomfør møter med andre relevante ledere.
Informér om virksomheten, f.eks. om kundeundersøkelser.
Følg opp
Ha regelmesige samtaler mellom leder og medarbeider, iallfall det første halvåret.