Én av tre kvinner bruker mer enn to timer i uka på rengjøring, viser ny undersøkelse. Nye og mer avanserte roboter kan korte ned tiden både for rengjøringsbransjen og folk flest, melder nyhetsbyrået Newswire.
– Husvasken kan aldri bli helt overtatt av maskiner, men det kommer stadig nye og bedre roboter som gjør rent. Vi er blitt vant til at de klipper plenen på egenhånd, nå tar de seg snart av gulvvasken og støvsugingen også. Robothjelp vil bli vanligere fremover, sier Stig Ronander, fagsjef for renhold i ISS.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Støvsugerroboten Roomba 880 har fått mye skryt av forskjellige testsider, blant annet for svært sjelden å kjøre seg fast noe sted. (Foto: iRobot)
Rengjøringsbransjen er opptatt av roboter for å kunne jobbe mer kostnadseffektivt. For deg og meg, som vasker huset hjemme, vil de kunne være svaret på en gammel drøm om å slippe slikt tidkrevende husarbeid.
33 prosent av kvinnene og 19 prosent av mennene bruker mer enn to timer i uka på rengjøring, viser en spørreundersøkelse som YouGov har gjort for ISS.
28 prosent oppgir at de bruker 30-60 minutter, like mange at de bruker én til to timer. Svarene er gitt uavhengig av størrelsen på bolig, og inkluderer rydding først.
Robotvaskeren Braava 380 tasser rundt på egenhånd, nesten uten en lyd. (Foto: iRobot)
Er kjedelig
I den samme undersøkelsen svarer to av tre at de syns rengjøring er kjedelig.
Nylig testet ISS i Norge en høyteknologisk vaskerobot beregnet på proffmarkedet. Teknologien er utviklet i USA.
– Det er først nå man har klart å lage en maskin som leser området først og så lager en optimal rute for hvordan den skal vaske. Tidligere modeller har kjørt rundt på måfå. Det er første gang en slik maskin er i Europa, sier Henrik Andersen i selskapet Sealed Air, som står bak roboten IntelliBot.
En tilsvarende variant finnes som støvsuger.
For proffene: Henrik Andersen i Sealed Air demonstrerer Intellibot hos ISS' hovedkvarter i Kværnerbyen i Oslo. (Foto: Newswire)
Hver tredje nordmann tror at husholdningen deres kommer til å ha robotstøvsuger før eller senere, 17 prosent innen fem år, viser ISS-undersøkelsen. Elkjøp-kjeden har så langt solgt flest robotstøvsugere, men tror gulvvaskerne blir mye vanligere fremover.
– Etter en periode med mange tilbydere av robotstøvsugere i alle prisklasser, ser vi at interessen har stabilisert seg for kvalitetsprodukter til en del tusenlapper. En robot må fungere meget godt hvis den ikke skal bli gjenstand for misnøye og havne på loftet, sier Øistein Braathu i Elkjøp.
Robotene for hjemmemarkedet er adskillig mindre i størrelse enn de som renholdsbyråene skal bruke, men du er fortsatt avhengig av nokså frie flater for å få god effekt av en robot. De kan ikke flytte på ting.
Robotene ISS skal ta i bruk er også smartere enn hjemmerobotene. Når kontorlandskap, korridorer og flyplasser vaskes, er bruk av tid og vann viktige faktorer.
– Intellibot går i tre timer før den må lades og klarer tusen kvadratmeter i timen. Den renser vannet underveis så du slipper å løpe etter for å skifte det ut, sier Henrik Andersen i Sealed Air.
Registrerer søppel
Robotteknologien har kommet lenger i USA enn Europa, men nå spås automatiseringen i rengjøringsbransjen å skyte fart i Europa og Norge også.
– Robotteknologi i renholdsbransjen er foreløpig helt i startfasen i Norge. Vi er i ferd med å teste bruksområder og effektivitet, men om kun ett til tre år vil det ikke være uvanlig å se roboter som rengjør gulv der profesjonelle rengjøringsbyråer har oppdrag, sier Stig Ronander i ISS.
Automatiseringen vil ikke bare bestå av roboter, men også for eksempel av sensorer.
– Sensorer og nettbretteknologi kombineres for å styre renholdet til de områdene som er skitne. En sensor kan si ifra om søppelbøtten er i ferd med å bli full, om hvor mange ganger det er tatt i dørhåndtaket på fellesdoen, og så videre, sier han.
Denne artikkelen er skrevet av Newswire. Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Deres saker er nyhetsstoff innenfor områder som er interessante for deres oppdragsgivere.