Er du en av de som sliter med å prioritere oppgavene i riktig rekkefølge både hjemme og på jobb? Det er kanskje enklere å utsette oppgaven litt til? Her får du 11 smarte tips til hvordan du best kan takle tilbøyeligheten til å utsette oppgaver.
En av årsakene til at vi utsetter oppgaver er at vi stadig oftere har for mye å gjøre. Til slutt kan en enkel oppgave virke fullstendig uoverkommelig.
Bryt ned hele oppgaven eller prosjektet i små deler, der du utfører en og en oppgave hver for seg. Er oppgaven fortsatt for stor, er det lurt å bryte den ytterligere ned i mindre deler slik at småoppgavene oppfattes som enkle og håndterbare.
Når du utfører mange små og enkle oppgaver føles det lettere og du får større oversikt.
2. Flytt på deg
Forbinder du ditt hjem med hvile og avslapping og kontoret med mas og avbrytelser? Da er det kanskje ikke her du skal utføre arbeidsoppgaver som krever fokus og konsentrasjon.
Kom deg ut av det miljøet der du sliter med å komme i gang. Et bibliotek, en park i det fri eller en rolig kafé kan kanskje få deg i gang med oppgaver du lenge har utsatt.
3. Lag en detaljert tidsplan med deadlines
Dersom du bare har én deadline for en større arbeidsoppgave eller prosjekt kan tilbøyeligheten til å utsette virkelig slå inn.
Du føler at du har god tid, helt til det kommer en dag der du skjønner at du ikke har mulighet til å utsette lengre. Resultatet blir ofte hastverksarbeid og stress, nettopp fordi du har utsatt oppgaven for lenge.
Kanskje var oppgaven også mer krevende enn det du først forestilte deg at den var. Løsningen her er enkel. Bryt ned hele oppgaven i mindre deler og sett en deadline på hver enkelt oppgave. Sett gjerne deadlines per måned, uke og dager.
4. Identifiser og hold kontroll på tidstyvene
Dersom du vet at du kan bli hektet og forstyrret på Facebook, Twitter eller ved TV-skjermen i lengre perioder, bør du være ekstra oppmerksom når du bestemmer deg for å ta en pause av dette slaget.
Sett gjerne opp en alarm på ting som skal utføres slik at du ikke «drukner» bort i tidstyver som dette.
Det er greit å la seg distrahere i korte perioder, men dersom dette stadig skjer, og det går på bekostning av andre oppgaver, bør du sørge for å lage et system som gjør at du ikke blir distrahert over lengre perioder.
5. Meng deg med inspirerende mennesker
De menneskene du omgås i det daglige er de som påvirker deg mest. Identifiser hvem du ser opp til blant dine venner og bekjente, og forsøk å tilbringe mer tid med disse menneskene.
Skriv ned hva du liker ved personen og hvilke kvaliteter er det du ønsker mere av. Jo mer tid du tilbringer med mennesker som har kvaliteter du kan strekke deg etter, desto mer lik disse personene vil du bli.
6. Skaff deg en mentor eller sparringspartner
Det å ha en nær sparringspartner eller mentor som kan minne deg på dine mål og oppgver, samtidig som du oppdaterer motparten om din progresjon, vil hjelpe deg mye når du har oppgaver som gjør at du må mobilisere litt ekstra.
7. Involver andre i dine mål
Fortell dine medarbeidere, kolleger og familie hva som er målene dine.
Ved å involvere andre vil du få spørsmål om hvordan det går med fremdriften, og du vil bli minnet på om hvor du skal, og hva som skal gjøres.
8. Lær av dine forbilder
Dersom du har oppgaver som er ekstra krevende, kan det lønne seg å undersøke hva andre har gjort i din situasjon. Hvordan gikk de frem, hvordan taklet de motgang? Hva var deres strategi?
Jo mer du vet om dette, desto mer inspirert blir du. Å se at noen lykkes med noe som ligner på det du holder på med, gir ofte god motivasjon til å sette i gang fremfor å utsette.
9. Gå over og revurder dine mål og oppgaver
Dersom det er lenge siden du har gjennomgått din gjøremålsliste kan det være greit å ta en ny gjennomgang.
Mål og oppgaver endrer seg ofte underveis, og ikke minst over tid. Kanskje har du utsatt utsatt oppgaven i så lang tid at oppgaven ikke er gjeldende for deg lengre.
Lag en ny liste og revurder om dine oppgaver og mål er i tråd med den retningen du vil at livet ditt skal ta.
10. Ikke kompliser
Når du utsetter ting kan det komme av at oppgaven virker mer komplisert enn det den egentlig er. Du venter kanskje på det rette øyeblikket, den riktige følelsen eller været? Sannheten er at det perfekte øyeblikket aldri kommer. Perfeksjonisme er en av de største grunnene til at ting blir utsatt.
11. Sett i gang!
Når du vet hvor du skal og hvilke oppgaver som må gjennomføres for å nå målet, gjenstår bare én ting, handling.
Du kan planlegge, legge opp strategier og bryte ned oppgaver i den miste detalj, men det hjelper ikke om du ikke begynner å ta fatt på oppgavene.
Gleden er desto større for hver oppgave du kan huke av som utført på listen!