Høyt sykefravær og turnover er en utfordring innenfor renhold og blant frisører. Bransjene har derfor gått sammen om prosjektet «Sunne hender – ditt viktigste arbeidsredskap».
En fersk rapport fra Stami viser at eksem og skader på hender er en viktig fraværsgrunn. Tre prosent av alle yrkesaktive opplever å ha arbeidsrelaterte hudplager. Dette tilsvarer rundt 70 000 personer.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
I yrkesgruppen servicepersonell (hotell, restaurant og frisører) oppgir hele 79 prosent av de med hudplager at problemene helt eller delvis skyldtes jobben.
Prosjektgruppen består av fra venstre Kirsti Stokland (NHO Handel), Trude Hov Sørensen (Raise Gruppen), Marianne Knapstad (BB ServiceSystemer) og Tore Herseth Barlo (NHO Service).
NHO Service, NHO Handel og medlemsbedrifter har gått sammen om prosjektet som skal gi økt kunnskap og endre holdninger. Man ønsker økt bruk av verneutstyr for å sikre sunne hender gjennom hele arbeidslivet. Målgrupper er arbeidsgivere, arbeidstakere, utdanningspersonell, leverandører og kunder i frisør- og renholdsbransjene.
Prosjektet skal foreta en spørreundersøkelse blant et representativt utvalg av medlemsbedrifter. Aktuelle spørsmål: a. Av selvrapportert fravær opplyser arbeidstakere ofte hudplager. Oppgir arbeidstakere hudplager som grunn til fravær i det egenmeldte fraværet? b. Opplever du at hudplager er et problem blant noen av dine arbeidstakere. c. Hvordan brukes hansker i bedriften? d. Forstår arbeids takerne hvilke langtidsvirkninger manglende bruk av hansker kan ha? e. Hvilke arbeidsoppgaver brukes hansker til i dag? i. Er det andre arbeidsoppgaver hvor hansker med fordel kunne brukes? f. Er kvaliteten på hansker tilgjengelig i markedet gode nok?g. Er pris på hansker noe som begrenser bruken?
Prosjektet skal lage informasjonsmateriell tilpasset brukergruppene – «Derfor bruker jeg hansker – sunne hender på en – to – tre». Materiellet vil rette seg mot skoler/elever, arbeidsgivere og arbeidstakere, kunder og leverandører.
Man vil lage trallekort for renhold, postkort til å henge på veggen og lignende.
Det skal også gjennomføre informasjonskampanjer blant brukergruppene, frokostmøter og skolebesøk.
Man vil lage nettsiden www.sunnehender.no og bruke sosiale medier med #sunnehender.
Det skal også lages en serie artikler i fagblader.
Det er planlagt en ny spørreundersøkelse til de samme personer som besvarte første spørreundersøkelser, ca. ett år etter tidspunktet for kampanjestart for å måle effekter.