Danskene er i gang med en kampanje som direkte oppfordrer lokalpolitikere til å fokusere mer på kvalitet, når de leier inn private virksomheter til rengjøringsoppgaver.
Det er danske Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA) som står bak den nye kampanjen.
Bakgrunnen er at nesten fire av ti danske serviceanbud blir tildelt på bakgrunn av pris alene, fremfor på kvalitet.
Men for servicebransjen er det grenser for hvor dårlig renholdet på skoler, sykehus og offentlige kontorer bør være, mener SBA.
– Det finnes en naturlig grense for hva mye kvalitet man kan få for pengene. Derfor skal politikere og beslutningstakere være seg sitt ansvar bevisst, når det gjelder å velge pristilbud med blind fokusering på å spare penger, sier formann i SBA, Finn Vestergaard.
Kampanjen er tatt godt imot hos politikere, som ser fram til mer dialog mellom leverandørene og kommunene om kvalitet.
SBAs nye brosjyre om å stille krav til kvaliteten.
SBA mener at bransjen selv har et stort ansvar for kvaliteten, ikke bare innkjøperne. I de kommende uker skal SBA derfor publisere en rekke annonser som omhandler renholdskvalitet.
For Vestergaard er målet at innkjøperne skal få den beste kvaliteten for pengene:
– Det er vesentlig at kommuner og regioner kan få utført serviceoppgaver så effektivt som mulig, slik at de får best mulig service for skattekronene. Det gjelder eksempelvis for renhold i skoler, sykehus og institusjoner, der oppgavene blant annet konkurranseutsettes, sier han.