Bruken av ny teknologi på arbeidsplassen kan føre til stress hos medarbeiderne, hvis det invaderer privatlivet eller skaper jobbusikkerhet. Men det kan forebygges med opplæring og god lederstøtte.
Vi har inntrykk av at renholdsleverandørene legger stor vekt på brukervennlighet når de utvikler sine apper, nettbrett og datasystemer. Imidlertid finnes det mange andre aspekter ved vår teknologiske hverdag som kan bidra til stress. (Ill.foto av renholdsapp: Trond Erik Hillestad)
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Kan du ikke finne den ferskeste versjonen av et dokument du jobbet med i går?
Eller er du blant de «heldige» som kan sjekke de nyeste e-postene på mobiltelefonen mens du likevel står i kassekø på matbutikken etter arbeidstid?
Det er slike situasjoner som er med på å skape teknostress. Men hvilke faktorer er med på henholdsvis å fremme og å forebygge denne formen for stress?
Ifølge en studie utført av professor Anna Mette Fuglseth fra Norges Handelshøyskole og professor Øystein Sørebø fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold er det primært fem aspekter ved teknologi som stresser oss:
Overbelastning: Når det fører til krav om å jobbe mer og raskere.
Invasjon av privatlivet: Når det er mulig – og forventes – at du kan arbeide fra alle steder, for eksempel sjekke e-post utenfor arbeidstid.
Kompleksitet: Når teknologien blir så kompleks og innviklet at du føler deg inkompetent i jobben.
Jobbusikkerhet: Når du begynner å bli usikker på om din kompetanse er god nok til å at du får beholde jobben.
Forandringer: Når det er krav om konstante forandringer, og når nye programmer og oppdateringer h ele tiden trenger seg på.
Til gjengjeld er det, ifølge de to forskerne, tre forhold som kan bidra til å forebygge teknostress:
Støtte: At det er mulig å få hjelp til å mestre teknikken, for eksempel i form av en helpdesk eller noen å spørre.
Kompetanse: At medarbeiderne får mulighet til å tilegne seg ny viten som de trenger.
Involvering: At medarbeiderne kan være med på å utvikle og ha innflytelse på hvordan ny teknologi skal tas i bruk på arbeidsplassen.
Ifølge Anna Mette Fuglseth viser undersøkelsen at en god brukerstøtte faktisk er et effektivt middel for å dempe teknostress hos de ansatte.