Mobil-overvåking

Ny teknologi kan skape teknostress

Bruken av ny teknologi på arbeids­plassen kan føre til stress hos medar­beiderne, hvis det invaderer privat­livet eller skaper jobb­usikkerhet. Men det kan fore­bygges med opplæring og god leder­støtte.

Publisert

Vi har inntrykk av at renholds­leverandørene legger stor vekt på bruker­venn­lighet når de utvikler sine apper, nettbrett og data­systemer. Imidlertid finnes det mange andre aspekter ved vår tekno­logiske hverdag som kan bidra til stress. (Ill.foto av renholdsapp: Trond Erik Hillestad)

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Blir du stadig forstyrret av e-post og telefoner?

Kan du ikke finne den ferskeste versjonen av et dokument du jobbet med i går?

Eller er du blant de «heldige» som kan sjekke de nyeste e-postene på mobil­telefonen mens du likevel står i kassekø på mat­butikken etter arbeidstid?

Det er slike situasjoner som er med på å skape teknostress. Men hvilke faktorer er med på henholdsvis å fremme og å forebygge denne formen for stress?

Ifølge en studie utført av professor Anna Mette Fuglseth fra Norges Handels­høyskole og professor Øystein Sørebø fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold er det primært fem aspekter ved teknologi som stresser oss:

  • Overbelastning: Når det fører til krav om å jobbe mer og raskere.
  • Invasjon av privatlivet: Når det er mulig – og forventes – at du kan arbeide fra alle steder, for eksempel sjekke e-post utenfor arbeidstid.
  • Kompleksitet: Når teknologien blir så kompleks og innviklet at du føler deg inkompetent i jobben.
  • Jobbusikkerhet: Når du begynner å bli usikker på om din kompetanse er god nok til å at du får beholde jobben.
  • Forandringer: Når det er krav om konstante forandringer, og når nye programmer og oppdateringer h ele tiden trenger seg på.

Til gjengjeld er det, ifølge de to forskerne, tre forhold som kan bidra til å forebygge teknostress:

  • Støtte: At det er mulig å få hjelp til å mestre teknikken, for eksempel i form av en helpdesk eller noen å spørre.
  • Kompetanse: At medarbeiderne får mulighet til å tilegne seg ny viten som de trenger.
  • Involvering: At medarbeiderne kan være med på å utvikle og ha innflytelse på hvordan ny teknologi skal tas i bruk på arbeidsplassen.

Ifølge Anna Mette Fuglseth viser undersøkelsen at en god brukerstøtte faktisk er et effektivt middel for å dempe teknostress hos de ansatte.

Kilder:

– Ledere må hjelpe ansatte med teknostress

Teknostress: Ny teknologi kan skabe stress

Powered by Labrador CMS