I år etter år har Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) hatt lang saksbehandlingstid. Det er gjort en kraftinnsats for å redusere restansene og alle nye saker behandles nå innen tre måneder. I 2014 gjaldt seks av sakene renholdstjenester.
I 2014 ble det totalt behandlet 276 saker. I 90 av dem kom KOFA til at det hadde skjedd regelbrudd i anskaffelsen. I 99 saker kom KOFA til at det ikke hadde skjedd regelbrudd. 75 saker ble avvist og 12 ble trukket av klager.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
KOFAs årsrapport viser videre at seks av de behandlede sakene var relatert til renholdsanskaffelser. I én av dem ble det vurdert at det hadde skjedd regelbrudd.
Ingen anskaffelser av vaskeritjenester ble behandlet i 2014.
Saksbehandlingstid hos det offentlige klageorganet KOFA. Grafikk etter KOFA.
Fall i antall klager
Økningen av klagegebyrene og bortfall av KOFAs mulighet til å ilegge overtredelsesgebyr ved ulovlige direkte anskaffelser førte til et kraftig fall i antall klager.
Toppen var 407 klagesaker i 2010, mens det i 2014 var 131. Høsten 2013 behandlet klagenemnda saker som var over to år gamle.
Høsten 2013 startet så Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) et intensivert arbeid for å få orden på saksbehandlingstiden. Med ekstrabevilgning fra Nærings- og fiskeridepartementet ble det mulig å ansette flere saksbehandlere i KOFAs sekretariat.
Må behandle raskt for å være troverdige
– Det er helt avgjørende at KOFAs avgjørelser kommer raskt og er av god kvalitet. Det er viktig for partene som har saker hos oss og generelt for KOFAs legitimitet. Formålet med opprettelsen av KOFA var at nemnda skulle være et effektivt tvisteløsningsalternativ til de ordinære domstoler. Det er ikke tilfellet når KOFA bruker over to år på å komme med sin avgjørelse, sier direktør og sekretariatsleder i KOFA, Erlend Pedersen.
Hjelpen fra departementet og en enorm ekstrainnsats både fra nemndas medlemmer og de ansatte i sekretariatet har bidratt til at KOFA nå har nådd sitt saksbehandlingsmål.
Dette betyr at nye saker skal behandles innen tre måneder. Prioriterte saker, der oppdragsgiveren avventer kontraktsinngåelse, skal fremdeles behandles innen to måneder. Dette er nødvendig for at KOFA skal oppfattes som det effektive tvisteløsningsalternativet klagenemnda skal være.
– Vi vet at det er viktig med en effektiv prosess både for de som klager og de som er innklaget. Dette kan nå forventes. Når målet om saksbehandlingstid nå er nådd, er det neste målet å beholde den korte saksbehandlingstiden. Det krever at KOFA-sekretariatet til enhver tid er tilstrekkelig bemannet, da vi ser at det er dette som er helt avgjørende for å sikre at KOFA har en kort saksbehandlingstid, sier Pedersen.