I alt ble det gjennomført 1386 tilsyn i renholdsnæringen i 2014:
Det ble gjennomført meldte tilsyn med bestillere av renholdstjenester. Det er gitt pålegg i 75 prosent av de virksomhetene som har hatt tilsyn.
Det har også vært meldte tilsyn hos godkjente renholdsvirksomheter. Her gjennomføres det omfattende tilsyn med arbeidsgiver samt besøk og samtale med ansatte på oppdragssteder. Selv om virksomhetene er godkjent så er det gitt pålegg i 74 prosent av virksomhetene som har hatt tilsyn.
Det er gjennomført 165 uanmeldte og postale tilsyn mot ikke godkjente virksomheter. 65 prosent fikk pålegg.
Uanmeldte tilsyn med ikke godkjente virksomheter er avgrensede tilsyn som i stor grad er basert på tips fra regionale verneombud og tillitsvalgte. Noen virksomheter velger etter tilsynet å avslutte den delen av virksomheten som omfatter tilbud av renholdstjenester. Det er gitt reaksjoner i 70 prosent av de tilsynene som er gjennomført.
Postale tilsyn med virksomheter som ikke er godkjent benyttes som et virkemiddel når det er geografisk lange avstander til virksomheten, og det er usikkert om virksomheten tilbyr renholdstjenester. Det er gitt reaksjoner i 62 prosent av de virksomhetene som har hatt en postal inspeksjon.
Høsten 2014 hadde Arbeidstilsynet en aksjon rettet mot renholdsvirksomheter som hadde fått avslag på søknad om godkjenning. Mange av disse virksomhetene var enkeltpersonforetak uten ansatte, mange var vanskelig å finne, ikke lenger registrert i Brønnøysundregisteret eller var konkurs. Det ble gitt pålegg om godkjenning i 76 prosent av de virksomhetene som fikk tilsyn.
På slutten av året ble det gjennomført varslede oppfølgingstilsyn med kjøpere av renholdstjenester som hadde hatt tilsyn i 2013. Det ble gitt pålegg i 36 prosent av virksomhetene som fikk tilsyn.
Antall tilsyn og reaksjoner mot renholdsbransjen i 2014. Ill.: Arbeidstilsynet
Andre aktiviteter
Det gjennomføres også mye veiledning om gjeldende regelverk.
Det er etablert et aktivt og godt samarbeid med partene gjennom Treparts bransjeprogram renhold.
Det er også fortløpende dialog mellom tilsyn, ordningen med regionale verneombud og Godkjenningsordningen. Det skal sikre synergieffekter som gir varige positive endringer i renholdsbransjen.
Innkjøpere/bestillere av renholdstjenester
Det er totalt gjennomført 591 tilsyn med bestillere av renholdstjenester i 2014. Det er imidlertid fortsatt svært få som har kunnskap om regelverket som følger av allmenngjøringsloven.
Med bakgrunn i dette har Treparts bransjeprogram renhold utarbeidet en plan som i 2015 skal informere om regelverket som regulerer kjøp av renholdstjenester. Målet er økt kunnskap og etterlevelse av regelverket, slik at markedet tilde useriøse aktørene i bransjen forsvinner.
Når det ble kontrollert for påseplikt, informasjonsplikt og samordning av HMS ble det gitt pålegg i 82 prosent av tilsynene.
Arbeidstilsynet erfarer at innkjøpere/bestillere av renholdstjenester mangler i større grad kunnskap enn manglende vilje til å etterleve regelverket.
Godkjente virksomheter
Det er totalt gjennomført 472 tilsyn med godkjente renholdsvirksomheter i løpet av satsingen, og av dette 349 tilsyn i 2014.
I tilsyn med godkjente virksomheter avdekket Arbeidstilsynet at 52 prosent av virksomhetene ikke hadde valgt verneombud. Dette er et vilkår for godkjenning. Dette understøtter behovet for regionale verneombud i denne bransjen.
I tilsyn med godkjente virksomheter er det kontrollert arbeidstid, lønn, ID-kort og systematisk HMS-arbeid. Mange virksomheter oppfylte de fleste kriteriene for å være en godkjent virksomhet. Imidlertid fant Arbeidstilsynet at mange virksomheter ikke arbeidet systematisk med helse, miljø og sikkerhet. Mange virksomheter hadde ikke kartlagt og risikovurdert arbeidsmiljøet til renholderne eller gjennomført nødvendige tiltak for å redusere eller fjerne farer og problemer i arbeidet.