Fra 2020 og fremover ventes store, globale trender å påvirke konkurranseutsetting på flere måter. Nye måter å samarbeide på er allerede under utvikling.
Den kanskje viktigste tendensen er at kundens syn på konkurranseutsetting ventes å dreie bort fra kostnader alene, og heller vil ses på som et verktøy for å nå egne strategiske mål, som økt innovasjonskraft.
For de virksomhetene som hyppigst benytter seg av konkurranseutsatte tjenester, er det nemlig ikke ønsket om kostnadsreduksjonsom vil være drivende – de har allerede hentet ut gevinstene ved slik utsetting. I et slikt, kall det velutviklet marked, har kunden få ikke-kjerne-områder igjen å konkurranseutsette. Dessuten vil prisene ikke kunne presses ytterligere ned uten at tjenesteleverandøren får negativt resultat.
Økende usikkerhet, kompleksitet og utydelighet i markedet vil fremtvinge at virksomheter som kjøper FM-tjenester i enda større grad enn i dag formulerer avgrensede mål og skaffer seg samarbeidspartnere som øker deres egen konkurransekraft og smidighet.
Med dette som bakteppe vil vi trolig se en polarisering av samarbeidsforhold og kontrakter: På den ene siden ventes samarbeidet å dreie mot mer langsiktige og strategiske partnerskap. På den annen side vil noen samarbeidsforhold bli mer episodiske og bruk-og-kast-basert.
I det første tilfellet vil tjenesteleverandøren spille en viktigere rolle for kundens strategiske mål, der kontraktene utgjøre et rammeverk for samarbeidet. I det andre tilfellet betaler kunden kun for de tjenestene som faktisk ytes.