Faksimile fra Arbeidstilsynets årsrapport for 2015
Lyspunkter for renholdsbransjen
Flere indikatorer peker i positiv retning, selv om Arbeidstilsynets årsrapport for 2015 indikerer at kampen for seriøs drift vil være et langt lerret å bleke.
Arbeidstilsynet satset i fjor 525 ukeverk på renholdsbransjen og gjennomførte 944 tilsyn. Av disse var 786 tilsyn meldt på forhånd, mens 158 var umeldt. De forhåndsmeldte tilsynene førte til nesten like mange reaksjoner. Den såkalte reaksjonsprosenten var på 65 % for meldte tilsyn og 70 % for umeldte tilsyn. 40 % av renholdsvirksomhetene har ikke gjennomført risikovurdering eller den har vært mangelfull, skriver Arbeidstilsynet i sin årsrapport for 2015.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
I 2014 ble det til sammenlikning gitt reaksjon til 74 prosent av de (godkjente) renholdsbedriftene som hadde fått tilsyn.
Tallene er litt bedre enn for en annen bransje som også sysselsetter mange renholdere, nemlig overnatting og servering. Her ble det gjennomført ialt 2138 tilsyn, hvorav 595 forhåndsmeldte og 1401 umeldte. Reaksjonsprosenten var henholdsvis 82 % og 78 %. 52% hadde mangelfull risikovurdering.
Arbeidstilsynets skriver blant annet følgende i årsrapporten:
«2015 har vært et innholdsrikt år for Arbeidstilsynet. Vi har over tid dreid innsatsen i retning mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, og vi har parallelt arbeidet med et stort og omfattende kvalitetsarbeid.»
«I renholdsnæringen har vi erfart at hele 96 prosent av de vi hadde vært på tilsyn hos hadde inngått avtale med en godkjent bedriftshelsetjeneste. Nærmere 90 prosent kunne også dokumentere krav om utbetaling av allmenngjort lønn i henhold til gjeldende tariff og 95 prosent av virksomhetene hadde kunnskap om at det er forbudt å kjøpe renholdstjenester fra en renholdsvirksomhet som ikke er godkjent. Dette har bidratt til at virksomheter uten godkjenning, har søkt om godkjenning, og at markedet for de useriøse aktørene i bransjen er blitt redusert.»
«Disse positive resultatene viser at godkjenningsenheten fungerer etter intensjonen og at enheten har blitt et godt virkemiddel for næringen.»