Petter Furulund, adm.dir. i NHO Service, karakteriserte det som "tidenes kampanje for renhold" da kampanjen ble presentert for medlemsbedriftene onsdag 16. mars. Rundt 70 personer var møtt opp, hvorav mange langveisfarende, for å høre om kampanjen.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Ett av flere virkemidler er en 60 sekunder lang reklamefilm (samt en 15 sekunders kortversjon). De har oppstart på TV2 og TV2 Nyhetskanalen første virkedag etter påske, tirsdag 29. mars og vil gå i 12 dager fremover. Filmen er laget av Uredd design- og reklamebyrå i Trondheim.
Vil øke seriøsiteten i bransjen
Et av formålene med filmen er å skape et positivt inntrykk av renholdere som medarbeidere med integritet, yrkesstolthet, kompetanse og andre positive egenskaper.
- Vi [NHO Service] har gjort mye opp gjennom tidene for å forsøke å gjøre renholdsbransjen bedre, sier Petter Furulund.
- Fagbrev er viktig, men ikke bedre enn det det faktisk blir brukt til. Vi fikk innført offentlig godkjenning av renholdsbedrifter, allmengjort minstelønn og id-kort. Likevel har ordningene sine svakheter. De fungerer delvis, men ikke godt nok.
- Det etableres fortsatt renholdsbedrifter over en lav sko som ikke søker godkjenning. Ofte er dette enmannsbedrifter. Andre nyetablerte har mange sjefer og ingen ansatte. Det tyder på at omsetningen deres gjøres ved hjelp av enmannsbedrifter. Dette er trender som hele tiden kommer.
Informerer om trygge innkjøp
Filmen "linker" til det NHO-drevne nettstedet renholdsportalen.no. Denne har eksistert en stund, men er nå kraftig oppgradert med blant annet to nye animasjonsfilmer. Den ene omhandler utfordringer for innkjøpere, mens den andre veileder om trygge innkjøp av renholdstjenester.
Nettopp innkjøpere er en viktig målgruppe for reklamefilmen. De sitter med nøkkelen til å gå etter andre verdier enn laveste pris. Ensidig vekt på laveste pris gir økt grobunn for useriøs drift.
NHO Service legger ikke skjul på at et effektmål med kampanjen er at medlemsbedriftene skal foretrekkes som leverandører av renholdstjenester.
- Hvis ikke kunden forstår at renhold er et fag som krever kompetanse og rutiner, er dette vanskelig å selge inn, sier Petter Furulund. Derfor omfatter kampanjen også hva som er suksessfaktorer ved seriøse renholdsbedrifter.
- Noe av formålet med portalen, er å gi innkjøpere lyst til å gjøre et trygt og seriøst innkjøp. Her er vi mye mer konkrete og mer spisset enn det som gjøres på TV, sier Furulund.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.