Anne Jensen og Petter Furulund er spent på mottakelsen for NHO Services nye omdømme­kampanje for renholds­bransjen.

Startskudd for omdømme­kampanje

Tirsdag 29. mars starter NHO Service en omfattende annonse­kampanje på TV2 for å øke seriøsiteten i renholds­bransjen.

Publisert

Petter Furulund, adm.dir. i NHO Service, karakteriserte det som "tidenes kampanje for renhold" da kampanjen ble presentert for medlems­bedriftene onsdag 16. mars. Rundt 70 personer var møtt opp, hvorav mange langveis­farende, for å høre om kampanjen.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Ett av flere virkemidler er en 60 sekunder lang reklamefilm (samt en 15 sekunders kortversjon). De har oppstart på TV2 og TV2 Nyhetskanalen første virkedag etter påske, tirsdag 29. mars og vil gå i 12 dager fremover. Filmen er laget av Uredd design- og reklamebyrå i Trondheim.

Vil øke seriøsiteten i bransjen

Et av formålene med filmen er å skape et positivt inntrykk av renholdere som medarbeidere med integritet, yrkes­stolthet, kompetanse og andre positive egenskaper.

- Vi [NHO Service] har gjort mye opp gjennom tidene for å forsøke å gjøre renholds­bransjen bedre, sier Petter Furulund.

- Fagbrev er viktig, men ikke bedre enn det det faktisk blir brukt til. Vi fikk innført offentlig godkjenning av renholds­bedrifter, allmen­gjort minste­lønn og id-kort. Likevel har ordningene sine svakheter. De fungerer delvis, men ikke godt nok.

- Det etableres fortsatt renholds­bedrifter over en lav sko som ikke søker godkjenning. Ofte er dette enmanns­bedrifter. Andre nyetablerte har mange sjefer og ingen ansatte. Det tyder på at omsetningen deres gjøres ved hjelp av enmanns­bedrifter. Dette er trender som hele tiden kommer.

Informerer om trygge innkjøp

Filmen "linker" til det NHO-drevne nettstedet renholdsportalen.no. Denne har eksistert en stund, men er nå kraftig oppgradert med blant annet to nye animasjons­filmer. Den ene omhandler utfordringer for innkjøpere, mens den andre veileder om trygge innkjøp av renholds­tjenester.

Nettopp innkjøpere er en viktig målgruppe for reklame­filmen. De sitter med nøkkelen til å gå etter andre verdier enn laveste pris. Ensidig vekt på laveste pris gir økt grobunn for useriøs drift.

NHO Service legger ikke skjul på at et effektmål med kampanjen er at medlems­bedriftene skal foretrekkes som leverandører av renholds­tjenester.

- Hvis ikke kunden forstår at renhold er et fag som krever kompetanse og rutiner, er dette vanskelig å selge inn, sier Petter Furulund. Derfor omfatter kampanjen også hva som er suksess­faktorer ved seriøse renholds­bedrifter.

- Noe av formålet med portalen, er å gi innkjøpere lyst til å gjøre et trygt og seriøst innkjøp. Her er vi mye mer konkrete og mer spisset enn det som gjøres på TV, sier Furulund.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.

Her kan du melde deg på

Powered by Labrador CMS