Både medarbeidere og ledere ønsker tilbakemeldinger på hvordan de bidrar til virksomheten og hvordan de samarbeider med ledere og kolleger. Gjennom tilbakemeldinger kan vi alle utvikle oss og bli bedre, tipser den svenske Arbetsmiljöupplysningen.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Imidlertid reagerer vi mennesker veldig ulikt på tilbakemeldinger. Selv den aller minste lille negative omtale kan bli tatt ille opp av enkelte, mens andre tar til seg i overkant mye.
Heldigvis setter de fleste pris på en oppmuntring i hverdagen. Begynn derfor med å ta opp positive ting, og gå eventuelt over til det negative. Husk at hvis du gir tilbakemelding til en enkeltperson slik at hele gruppen kan høre det, skal den alltid være positiv.
Muntlig tilbakemelding pleier å gi best resultat, fordi risikoen for misforståelser minker. En tommelfingerregel er at du ikke gir kritikk for feil som ble begått for lenge siden. Hold deg til det som har skjedd nylig.
Det kan kreve litt trening å lære seg å håndtere andres synspunkter. Tenk på at du bør være takknemlig overfor personen som har delt sine synspunkter med deg. Forsøk å unngå å innta noen forsvarsposisjon eller begynne å diskutere.
En leder skal gi sine medarbeidere tilbakemelding, men ofte er det vanskelig for lederen å få ærlig respons fra sine medarbeidere. Lederen har et overtak gjennom sin maktposisjon, og det kan hindre at medarbeiderne tør å kritisere.