Høgskolen i Oslo og Akershus arrangerte sin tradisjonelle bransjedag 28. januar 2016. Dette er blitt møteplass for studenter, spesialister og bransjen for øvrig.
Etter at de gamle hus- og kostøkonomutdannelsene er lagt om til et studium i Facility Management, kan vi fastslå at årets bransjedag la større vekt på styring og ledelse enn tidligere.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Tidligere utdannede har ytret delte meninger om HiOAs omlegging av studiet, mens høyskolen påpeker at utdannelsen ikke bare bør følge endringene i samfunnet, men også være i forkant av dem.
Det ligger mye visdom i en slik strategi, med tanke på de kravene som vil bli stilt til fasilitetsdrift fremover. Som en av årets foredragsholdere så betimelig uttrykte det: FM-ere må evne å komme seg ut av de tekniske rom og inn i styrerommene.
HiOA står i alle tilfelle foran en aldri så liten milepæl: På forsommeren i år uteksamineres de aller første studentene med tittelen Bachelor i Facility Management.
Nytt studiested
Tidligere Bransjedager har vært på HiOAs studiested på Kjeller, men ble i 2016 avholdt i HiOAs lokaler i Pilestredet 35 i Oslo. Som kjent ble studiet Bachelor i Facility Management lagt innunder Handelshøyskolen ved HiOA i august 2015, og studiestedet ble da overført fra Kjeller til Pilestredet.
Lokalene i Pilestredet har mindre åpent areal enn på Kjeller og det var ikke plass til leverandørutstillere denne gang. Men et flott langbord med god mat var det plass til.
Rød tråd i faglig program
Det var lagt opp til en fin utvikling mellom de ulike foredragene som ble presentert denne dagen.
Morten Irgens, prorektor for forskning og utvikling ved HiOA, innledet med å minne om at verden rundt oss er i sterk utvikling, med mer komplisert infrastruktur og et samfunn som kommer stadig tettere innpå hvordan vi administrerer strukturene våre.
Trusselbildet er i endring og de som yter fasilitetstjenester, vil også påvirkes av delingsøkonomien. Alt dette stiller krav til hvordan vi drifter og forvalter strukturene våre, og igjen til fasilitetsledernes kompetanse.
Nytt ansikt ved HiOA
Ann-Helén Bay, ny dekan ved Fakultet for samfunnsfag (som omfatter HiOAs handelshøyskole og dermed også FM-studiet) påpekte at Bransjedagen er et viktig bindeledd mellom høyskolen og næringslivet. Fagområdet FM ble overført til handelshøyskolen i 2015, som nå har kommet langt i å samordne utdanningene i økonomi og i fasilitetsstyring.
Knut Boge, studieleder for FM-studiet, fortalte litt om mulighetene ved å ligge innunder Handelshøyskolen, som har 1000 studenter, to ulike årsstudier, tre bachelorer og et masterstudie.
Høsten 2014 ansatte høyskolen sin første professor i Facility Management, Susanne Balslev Nielsen i 20 prosent stilling finansiert av NHO Service. I august 2015 fikk høyskolen enda et tilskudd, Alenka Temeljotov Salaj, som er HiOAs første fulltids professor i FM.
FM i en større sammenheng
Ilfryn Price er professor i FM and Business Performance ved Sheffield Hallam University i Storbritannia, som har hatt en egen FM-avdeling siden 1994. Han påpekte at fasilitetsstyring først og fremst handler om mennesker, ikke om bygninger.
Likevel er det stor forskjell på fasilitetene som skal driftes i et moderne samfunn. Hoteller er i prinsippet ganske enkle. Oljeinstallasjoner og kjernekraftverk er sterkt komplekse, men likevel noe de færrest får oppleve innvendig, slik at kundeaspektet ikke er til stede. Sykehus er svært komplekse teknologisk og her kan også kundens opplevelser være avgjørende for driften fremover, derfor må FM-ere ta sterke hensyn til kunden. Kontorbygg er mindre komplekse, men også her kan kunden være viktig.
Må klare å se fremover
Morten Løkken Bendiksen, direktør i Divisjon Facilities Management ved Ahus, har ansvaret for 270 000 kvadratmeter eiendom i Norges største akuttsykehus med 9300 ansatte. Ifølge ham dreier FM seg mye å levere en kjede av tjenester.
Ethvert sykehus har en kjernevirksomhet, som er medisinsk. FM-avdelingen må være i stand til å se hvor kjernevirksomheten har sine behov og i hvilken retning disse behovene går. Den må også være i stand til å oversette dette til tjenester – og være i stand til å levere disse tjenestene.
FM-trender
Arne Johan Hamre snakket om globale megatrender, dvs. trender som berører svært mange mennesker. Han er District Manager FM i selskapet Sodexo, som har ialt 420 000 ansatte i 80 land. Sodexo holder oppsyn med ialt ti slike megatrender, slik at selskapet skal kunne respondere på endringene.
Som nr. 1 nevnte han demografiske endringer, som befolkningsøkning. Infrastruktur som veier, kollektivtransport, skoler og sykehus vil presses og det kan tvinge seg fram andre måter å drifte på enn i dag (et eksempel er Oslo, den raskest voksende hovedstaden i Europa, som vokser enda raskere enn vi hadde trodd).
Et annet poeng er å få til miljøendringer. En av tre kalorier som produseres til mat i dag, er bortkastet, og det medgår en hel liter med vann for å produsere én kalori med mat. Andre felter som vil påvirke FM-bransjen er digitalisering og økende automatisering.
Må bli mer arealeffektive
Svein Bjørberg, FOU-leder i Multiconsult og professor ved NTNU, tok opp tråden og så på trender som endrer og påvirker FM-bransjen i vårt eget land. I Norge vil vi være to millioner flere i 2053. Det betyr økt bygningsmasse og tilsvarende større behov for fasilitetsledelse.
Bare i Oslo må vi ha et nytt sykehus på størrelse med Ullevaal innen 2030. En utfordring er at vi i løpet av 2,5 år bruker like mye penger på å drive et sykehus, som det koster å bygge det. Både i helsesektoren og andre bransjer vil det tvinge seg fram at all virksomhet må bli mer arealeffektiv. Selv ikke Norge har råd til å investere i så mye areal. Dette krever igjen at vi må slutte å velge de billigste investeringene og at FM-folk må evne å komme seg ut av tekniske rom & kjøkken og inn i styrerommene.
Studentprosjekter
Under Bransjedagen har det alltid vært vanlig at avgangsstudenter legger fram et av sine prosjekter:
Marte Pedersen Huste har sett nærmere på hva en FM-avdeling bør overveie før den velger å gjennomføre FM-tjenestene internt eller ved kjøp fra eksternt hold. Som ventet finnes det ikke ett fasitsvar. Intern drift og konkurranseutsetting har sine ulike fordeler, og det sistnevnte gir ingen garantert suksess.
Kawtar Sallah så nærmere på hvordan fasilitetsledere, som primært kan ledelse og økonomistyring, kan lede tjenester der de har begrenset kunnskap om arbeidsprosessene.
Dette poenget ble senere tatt opp av Petter Furulund, adm.dir. i NHO Service, som mente det var viktig at FM-studiet ikke blir så økonomiorientert at det glemmer noen av de faglige ferdighetene som lå i oldfrue- og husøkonomutdannelsene.
Bygg skal fremme verdiskapning
Tor Olav Askjer er adm.dir. i Norsk Eiendom, en bransjeforening for eiendomsaktører, og opplyste at mange nok tenker på eiendom som et investeringsobjekt. Og historisk sett har mange eiendomsutviklere vært leverandører av kvadratmeter.
Askjer mener dette er i ferd med å bli historie, og at det i dag handler om å tilrettelegge for verdiskapning. Derfor er det absolutt ikke likegyldig hvor bygget ligger, hvilken utforming det har og hvilken miks av leietakere det har.
Velykket ombygging
Rolf-Eirik Bexrud, er teknisk sjef ved hotell Continental i Oslo, som har vært gjennom en stor rehabilitering. Det er lagt høy vekt på kundenes opplevelse og på at mange bygningsdetaljer skulle tilbakeføres til da bygget ble oppført i 1900, men også på at driften av bygningene skal være så smart som mulig.
Under ombyggingen har det vært et mål at alle faste installasjoner skal ha en levetid på minst 30 år og helst 50, og at minst 80 av avfallet skal gjenvinnes. Alt ombygging har skjedd med full drift av andre områder i hotellet.
Ledere, ansatte og teknisk avdeling har deltatt i alle delprosjekter underveis. Det betyr ikke at alle er med til enhver tid, men at alle skal bli hørt. Dette har vært en suksess for for hotellet.
HiOAs nye professor
Alenka Temeljotov Salaj, FM-professor ved HiOA, oppsummerte dagen med å takke foredragsholderne.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.