Ghazi Khder og Patrick Solrunarson startet firmaet i Tønsberg som 18-åringer i 2013. I august samme år hadde de én person ansatt på deltid. Nå er det ca. 20 på deltid og ca. 15 på heltid, melder den lokale næringslivsavisen Vestviken24.no.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
I tillegg til Vestfold begynner firmaet å få fotfeste også i Buskerud og Østfold. De to gründerne forventet å ha 60-70 ansatte innen utgangen av 2016 og har et mål om å være landsdekkende i 2020.
Miljøfyrtårn
Nylig fikk firmaet sin største kontrakt til nå, en lokal renholdsjobb for Esso Norge. For å få denne, måtte firmaet ført bli sertifisert som miljøfyrtårn. De to opplyser at dette var krevende, men at innsatsen nå bærer frukter og åpner opp for flere muligheter.
Foreløpig driver firmaet med renhold, matteservice og kantinedrift, men planen er utvide med flere tjenester.
Må stå på
Siden etableringen har eierne hatt arbeidsdager på opptil 12 timer og mye helgejobbing. De tror det neppe ville vært mulig å bygge opp firmaet ved å gå hjem kl. 16 hver dag. Likevel er de opptatt av at de ansatte ikke skal ha en for hektisk hverdag.
– Vi er opptatt av at folk ikke skal bli utbrent. De skal ikke stresse i hverdagen sin og løpe rundt mellom oppdrag. Vi ønsker at de tar seg god tid. Da blir kunden fornøyd, vi blir fornøyde og den som vasker blir fornøyd, sier Ghazi Khder.
– Vi tror at folk som trives på jobb, har et bedre liv og gjør en bedre jobb, sier Solrunarson.
Firmaet ble formelt opprettet 26. mai 2013, da de to var gamle nok til å etablere firma. Det ble altså startet samtidig som de gikk på videregående. De to ble presentert i Renholdsnytt nr. 5/2015, da vi blant annet skrev:
«Vaskeeventyret begynte i januar 2013, og da med tomme lommer. De to gründerne reiste tidlig på jobb, før skolen startet klokka åtte.
– Ghazi hadde vasket i mange i butikker. Vi fant et par mopper i garasjen og klarte å nappe til oss en av byens restauranter som kunde. Det var da det begynte, sa Patrick Solrunarson den gang til Renholdsnytt.
Misnøye ga mulighet
Ghazi Khder og Patrick Solrunarson hadde lagt merke til at renholdsoppdrag hadde en tendens til å sirkulere mellom ulike tilbydere. De tror at mange kunder ikke er fornøyde med dem som leverer renhold. Derfor skifter de ofte.
De tror det nok finnes en del kunder som er opptatt av laveste pris. Samtidig merker de at de aller fleste kunder ikke er på jakt etter en bedre pris dersom de er fornøyd med renholdet. De som er ordentlig fornøyd, ønsker ikke å motta et tilbud.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.