Markedet for proffe serviceroboter har vært spådd en lysende fremtid – en god stund. Tar det av nå som konsumentmarkedet synes å få opp farta? (Faksimiler fra Renholdsnytt.)
Roboter på fremmarsj
Eksperter anslår at det i løpet av de neste tre årene vil bli solgt 35 millioner tjenesteytende roboter til private forbrukere. Støvsug og vindusvask er det de fleste vil slippe å gjøre selv.
Fremtiden kommer raskt, om vi skal tro Consumer Technology Association. De henviser til en rapport fra International Robotics Federation (IFR), som viser at det fram til og med 2018 vil bli solgt rundt 35 millioner tjenesteytende roboter til en samlet verdi på 7,6 milliarder dollar.
Rapporten ser på salg til privatpersoner og til bruk i boliger, og i begrepet robot legges alt fra kunstige kjæledyr og underholdningsroboter som kan styres med en app, til roboter som kan utføre nyttige oppgaver.
Rapporten ser ikke på hvordan profesjonelle tjenesteytere vil bli påvirket av de nye robotene, men det store volumet er likevel interessant. Vi må anta at utviklingen av roboter for konsumentmarkedet vil gi synergieffekter også for profesjonelle roboter. Men enn så lenge synes konsumentmarkedet ganske fragmentert.
En annen analyse fra november ser på renholdsroboter alene, og anslår at dette privatmarkedet vil utgjøre 2,5 milliarder dollar i 2020, noe som innebærer en årlig økning på over 15 prosent fra 2015 til 2020.
Humanoide roboter
Kunstige kelnere og multifunksjonsmaskiner er allerede i salg under folkelige navn som Buddy, Pepper og Jibo.
Slike menneskelignende roboter tiltrekker seg mye oppmerksomhet, men et mye større utbud av mer spesialiserte roboter skal være på vei, dedikert til færre oppgaver.
Et eksempel er Grillbot fra nederlandske Amaryllo International. Utstyrt med kraftige motorer og stålbørster skal den være i stand til å rengjøre grillen på under 10 minutter. Den solgte i 65 000 eksemplarer det første året den var på markedet.
Amerikanske Ecovacs Robotics leverer på sin side Winbot for å vaske vinduer, Deebot for gulv (ulike modeller for støvsug og gulvvask), mens Atmobot er en mobil luftrenser.
Hjelper deg med tunge løft
Ifølge International Robotics Federation skal bil- og elektronikkbransjen nå være de store driverne i robotmarkedet. Deres nyeste analyse viser at rundt 70 prosent av robotene produseres i de fem landene Kina, Japan, USA, Sør-Korea og Tyskland.
Bruksområdene utgjøres i hovedsak av roboter for støvsuging, gulvvask, plenklipping, underholdning og fritid.
Men også roboter som yter hjelp til eldre og forflytningshemmede vil selge bra, mener IFR, og understreker at såkalte eksoskjelett (ytre, kunstige «skjelett») vil være til hjelp både i rehabilitering og for å redusere belastningen ved tunge løft.
Mye synergi i markedet
Synergieffekter og teknologioverføring synes allerede å være utbredt i utviklingen av nye roboter. Et eksempel er Robonaut, som er utviklet av romfartsorganisasjonen NASA for å avlaste astronauter med kjedelige, farlige eller grisete oppgaver.
Som spinnoff har dette ført til utvikling av en RoboGlove, en smidig enhet som kjenner igjen når et menneske strekker ut hånden mot den. Den forstår om et menneske er i ferd med å levere fra seg noe, om den skal gi noe, eller om den skal utføre en tjeneste.
En undersøkelse fra Georgia Institute of Technology viser at mange eldre foretrekker å hjelpes av en robot fremfor et mennesker, f.eks. til å plukke opp ting fra gulvet. Japanske Sumitomo har utviklet Robear, som kan løfte pasienter fra sengen til en rullestol.
Andre roboter fra Amazon Robotics og Fetch Robotics er i stand til å hente ut ting fra et lager og levere til deg.
Arbeidsløshet?
Mange vil nok frykte at robotene vil ta jobben fra mennesker, men her mener robotutviklerne å kunne berolige oss: De rutinenejobbene som slike roboter utfører, er det ofte vanskelig å få mennesker til å utføre, fordi oppgavene er farlige, ensidige eller av andre grunner uønskede.
Kilde: Robots All Around (https://www.cta.tech/i3/Features/2016/January-February/Robots-All-Around)
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Bli kjent med papirutgaven her!
Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på