Trude Vollheim, direktør i Arbeidstilsynet, opplyser at etterlevelsen av påseplikten har økt fra 4 prosent i de første tilsynene til over 80 prosent i oppfølgingstilsyn med de samme virksomhetene. (Foto: Arbeidstilsynet)
5000 tilsyn på 5 år
Arbeidstilsynet har i 2013-17 gjennomført 4900 tilsyn med tilbydere og kjøpere av renholdstjenester. De mener markedet for useriøse aktører er redusert.
2593 av tilsynene var med virksomheter som kjøper renholdstjenester. Regelverket rundt kjøp av renholdstjenester var nytt da tilsynene begynte i 2013, og Arbeidstilsynet erfarte at innkjøpere hadde svært manglende kunnskap om dette.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Det viser seg at 9 av 10 kjøper fra godkjent renholdsvirksomhet, men det var svært få klar over før de fikk tilsyn. Når virksomhetene under tilsynet sjekket ut sin renholdsleverandør mot renholdsregisteret, viste det seg at de fleste kjøpte tjenester fra en godkjent renholdsvirksomhet.
Etterlevelse av påseplikten har økt fra 4 prosent i de første tilsynene til over 80 prosent i oppfølgingstilsyn med de samme virksomhetene.
Som følge av dette reduseres markedet for de useriøse og delvis kriminelle betraktelig, mener Arbeidstilsynet.
Godkjente virksomheter
I de samme årene ble det gjennomført 1025 tilsyn med godkjente renholdsvirksomheter. Det ble avdekket brudd og gitt en eller flere reaksjoner i 76 % av disse tilsynene, i hovedsak på grunn av manglende systematisk HMS-arbeid eller manglende verneombud.
Men 1 av 4 arbeidsgivere hadde ikke gode nok systemer for å registrere faktisk arbeidstid, samt mangelfull kontroll på hvor mye og når på døgnet den enkelte arbeidstaker jobbet.
Ikke-godkjente virksomheter
I perioden 2014-2017 ble det gjennomført 1031 tilsyn med ikke godkjente renholdsvirksomheter. Det ble avdekket brudd på regelverket i 63 % av tilsynene.
Virksomheter som ønsker å være seriøse tilbydere av renholdstjenester søker godkjenning etter tilsynet.
De som ikke søkte godkjenning sendte inn dokumentasjon på at de hadde avsluttet sine renholdstjenester – ifølge Arbeidstilsynet.
Fortsetter innsatsen i 2018-19
I 2018 lanserer Arbeidstilsynet et digitalt risikovurderingsverktøy som virksomhetene kan bruke, og renholdsbransjen er en av de første bransjene som vil få tilgang til dette.
– På nyåret kommer en informasjonskampanje som er laget i samarbeid med partene. Målene med den er at innkjøpere skal sjekke i renholdsregisteret at de kjøper renhold fra godkjent virksomhet, og at de skal oppfylle informasjons- og påseplikten. Vi har laget en guide i tre trinn som skal gjøre det enklere for virksomhetene å gjøre dette lovlig, sier Trude Vollheim, direktør i Arbeidstilsynet.