– I det offentlige ordskiftet – og ikke minst i treparts bransjeprogram – bruker vi uttrykk som sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og mye annet.
– Men det er ikke opplagt at disse ordene har noe innhold for alle. Hva er det arbeidslivskriminalitet egentlig dreier seg om, spør Brede Edvardsen, forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund og medforfatter av boka?
– Tanken bak boka er at dette må vi fortelle. Det gjør vi ved å presentere historier om de som er blitt berørt.
Edvardsen var en pådriver for boka og avslører at han opprinnelig hadde et renholdsblikk på det.
Viktig å få fram nyansene i det useriøse
Nå er boka ferdig trykket, og han er veldig fornøyd med at også andre bransjer er trukket inn.
– Bransjene ser kanskje forskjellige ut, men essensen er den samme, enten det er systemer som slår uheldig ut, regelrette kjeltringer som står bak, eller andre årsaker.
Som representant for en arbeidstakerorganisasjon sitter han ofte i partssamarbeid med Virke, NHO Service eller andre og snakker om «de useriøse».
– Men hvor er de? Vi snaker ofte om dem som «de andre», en gjeng borte i hjørne som er dårlige mennesker. Dette er mye bredere enn som så, mener Edvardsen.
– Useriøsitet spretter fram nesten over alt, fordi det også går mye på individnivå.
Han håper det kan tilgis at noen av historiene i boka går på ISS. De er tatt med for å illustrere hvordan problemet arter seg. Edvardsen arbeidet – og trivdes formodentlig godt – i ISS i nesten 20 år, så det er rett og slett der han har mye av sin erfaring.
– De har jo også ryddet godt opp i det som ikke var bra.
Verden er aldri eller svart eller hvit
Edvardsen mener FAFO har en betraktning om en slags tredeling i renholdsbransjen: De seriøse, en grå bolk i midten med de som er litt useriøse, og de helt useriøse.
– Dette tror jeg ikke er riktig, sier han, og bruker igjen "de store" som eksempel:
– Alle de store har et sterkt ønske om å være veldig seriøse. Men når du er veldig inntektsfokusert, som de fleste må være, er det veldig lett å dobbeltkommunisere. Dermed kan det bli for høy fokus på bunnlinjen.
– Det er sikkert en del forskjeller mellom organisasjonene, men det å tjene penger er nå en gang hensikten med å drive virksomhet. Mye er nok ikke fullt så gjennomsiktig som det burde vært, tror Edvardsen.
Brede Edvardsen er vår portrettgjest i kommende papirutgave, Renholdsnytt nr. 4/2017, som utkommer i september.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.