Vi som står bak Renholdsnytt takker hjerteligst for å ha blitt tildelt den ærerike NFSRs Bransjepris.
Her er NFSRs begrunnelser for tildelingen av Bransjeprisen, Årets Servicehelt og æresmedlemskap:
Bransjeprisen 2018
Årets prisvinner har vært engasjert i renholdsfaget i ca. 40 år. Vedkommende har stor kontaktflate mot hele landet og mot Norden og Europa. Vedkommende har alltid vist stor interesse for alt som skjer i renholdsbransjen, og har formidlet dette på en meget god måte. Vedkommende har betydd og betyr fortsatt mye for diskusjonene og utviklingen i bransjen.
Bransjeprisen 2018 tildeles Renholdsnytt for sin til enhver tid tilstedeværelse og for sitt store engasjement for renholdsbransjen og renholdsfaget.
Årets æresmedlem
NFSR, som er en sammenslutning av NRTF og Husøkonomforbundet, har til nå ikke utnevnt noen æresmedlemmer. NRTF utnevnte aldri noen. NFSR har derfor lyst til å ta opp tradisjonen fra Hukønomforbundet med å utnevne æresmedlemmer.
Vedkommende personen har vært i renholdsbransjen i mer enn en mannsalder. Vedkommende har vært meget aktiv innen NRTF og var en viktig bidragsyter til fusjonen av foreningene i 2010. Vedkommende har sittet i styrene i 12 år.
I denne styreperioden ble det også orden på økonomien til NRTF, blant annet ved å sørge for gode inntekter fra årskonferansene. De forbedret seg vesentlig etter at konferansene ble lagt til fergene i Skagerrak der deltakelsen på årskonferansen økte betraktelig, og med dét inntektene.
Det ble orden på medlemsregisteret og det ble stiftet nye priser.
Vedkommende hadde en fin lederstil og er godt likt av alle.
Årets nye æresmedlem er Vidar Askelien.
Årets Servicehelt
Personen har utmerket seg på mange områder:
Personen fremstår som utrolig endringsvillig og løsningsorientert, og har bidratt inn i sitt område på en slik måte at alle som jobber under personen er villig til å teste ut nye metoder og verktøy for å kunne øke ytelsene i en bedrift som er i gang med en endringsprosess. Personen skaper trygghet for sine ansatte og har en åpen og god dialog. Personen er ikke redd for å ta i et tak selv, og yter ofte mer enn forventet. Personen har også et stort hjerte og er god til å ta vare på sine selv om personen også er tydelig på å stille krav. Personen involverer alle på sitt område slik at de får komme med sine innspill og meninger. Personen er tett på brukerne og har god dialog. Alle utfordringer løses på en god måte. Personens leder har mottatt flere tilbakemeldinger fra kontaktpersonene på arbeidsplassen der de sier at personen og renholderne er unike og alltid kommer med gode løsninger. Dersom det skulle oppstå utfordringer er personen der med en gang for å bidra med forslag til hva som gjøres for å rette opp.
Personen er villig til å dele sin kunnskap og er opptatt av videreutvikling både av seg selv og sine kollegaer. Personen er nysgjerrig på nye ting og ønsker å teste ut både nytt utstyr og nye metoder.
Personen er genuint opptatt av renholdsfaget.
Årets servicehelt er Lise Larsen.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.