Liene Caune, Nina Fuglesang og Ninning Johansen er svært glade for at renholds­tjenesten på Østlandet nå er blitt tildelt Svanemerket. (Foto: Martina Pettersen Compass Group)

Eurest Services svane­merker renholds­tjenesten på Østlandet

– Vi er glade for å ha utvidet Svane­merkingen vår. En viktig del av vår satsing på mer bære­kraftig drift, sier Nina Fuglesang i Compass.

Publisert

Compass Group jobber aktivt med å redusere fot­avtrykket på miljøet, skriver selskapet i en presse­melding.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Svanemerket er det offisielle miljø­merket i Norden, og det ligger en grundig prosess bak serti­fiseringen, med krav om bruk av mer miljøvennlige produkter i alle ledd.

- For oss er Svanemerket både et kvalitets­stempel, og en inspirasjon, sier Nina Fuglesang, som er miljø- og kvalitets­ansvarlig i Compass Group Norge.

Totalt er over 150 av Eurest Services enheter blitt Svanemerket siden 2012. Merket stiller også krav til etikk og arbeidsmiljø.

Jubler for svanemerking

- Utrolig positivt at vi har fått svanemerket hele renholds­tjenesten på Østlandet, sier Ninning Johansen fra Compass Group.

57-åringen fra Filippinene er leder for renholds­teamet hos møte- og restaurant­huset The Local på Fornebu­porten. For henne betyr det mye at produktene er så trygge som mulig, både for gjestene og de ansatte.

- Vi har blant annet fått kluter som rengjør bedre med bare vann, enn gammel­dagse kluter gjør med kjemikalier, forteller Johansen fornøyd.

Bærekraftig

- Vi er veldig glade over å ha fått dette på plass for hele region Østlandet, sier Nina Fuglesang.

Svanemerket er det offisielle nordiske miljø­merket, og det er strenge krav til de som ønsker å sertifisere seg.

- Vi har blant annet sluttet helt å bruke noen produkter, erstattet noen, og bruker mindre av andre. I tillegg har vi kuttet ned på bruken av plast­poser, og redusert transporten, forteller Fuglesang.

Svanemerket siden 2012

- Dette er viktig fordi vi er så store, og har så mange enheter. Det vi gjør har betydning for miljøet, sier Fuglesang.

Hun har jobbet med miljø­merkingen siden før 2012, da Eurest Services svane­merket de første leveransene sine.

Et av Svanemerkets strenge krav er en helhetlig vurdering av hele produktets livssyklus. Kravene fokuserer på alle sider i tjeneste­produksjonen, og skjerpes jevnlig.

Bedre for miljøet - og for oss

- Jeg synes det er godt å vite at produktene vi bruker nå er bedre for miljøet, og bedre for oss. Vi kan vaske renere, og raskere med mer miljø­vennlige produkter. Slik sparer vi helsen også, sier Johansen.

Liene Caune, 33, er enig.

- Det føles tryggere å jobbe når det er mindre kjemikalier, sier Caune, og legger til:

- Jeg er veldig glad for at vi er blitt svanemerket.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.

Her kan du melde deg på

Compass Group

er verdens­omspennende og leverer måltids­tjenester, Facility Management-tjenester og andre support­tjenester.

Omsetning 22 milliarder pund. Konsernet har over 600 000 ansatte i mer enn 50 land og er børsnotert i London.

I Norge drives virksomheten under merke­navnene Eurest, Eurest Services, ESS, Medirest og Eurest Konferanse & Selskap.

Compass Group har om lag 2000 ansatte i Norge, 1,7 milliarder kroner i omsetning og en lands­dekkende tilstede­værelse.

Kilde: Pressemelding fra selskapet

Powered by Labrador CMS