De fleste moderne fly bruker allerede høyeffektive filtersystem for å fange opp partikler som ellers kunne satt seg i setene, ifølge adm.dir. Mark Hiller. De skal kunne fjerne 99,97 prosent av luftbårne partikler.
Risikoen for smittespredning kan imidlertid reduseres ytterligere, mener han, ved å velge materialer som gir enda dårligere livsbetingelser for bakteriene.
- Vi er svært motiverte for å videreutvikle vår antibakterielle teknologi og gi passasjerene økt trygghet og komfort, sier han.
Den nye setetypen vil få en hygienisk coating som skal kunne ødelegge bakterier som florerer på plastdeler som berøres hyppig av mennesker, slik som det nedfellbare bordet og seteryggen foran deg.
Selskapet Germfalcon har batentert teknologien bak og fått utført medisinske prøver om bord i fly for å finne ut hvor det er mest bakterier. Ifølge dem er det verst på hodestøtten til setene nær midtgangen, fordi folk har en tendens til å ta på disse når de passerer.