Nilfisk har et eget Insights & Analytics-team som nå har jobbet hardt med å evaluere kundetrendprognosen for 2019. Her deler Annika Jeppesen og Martin Troelsgaard fra teamet noen av de viktigste og mest relevante observasjonene.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Bærekraft som norm: Kravene blir stadig høyere når det gjelder sertifiseringer og tiltak for å redusere fotavtrykket av aktivitetene.
Færre hender på dekk: Operatørgjennomtrekken er allerede stor i rengjøringsbransjen, og blir stadig større. Redusert strøm av arbeidskraft skaper høyt trykk i alle bransjene som vi betjener, og dette vil sannsynligvis påvirke etterspørselen etter autonome løsninger.
Tilkoblingsmulighet som funksjon: Dette er kanskje den viktigste drivkraften. Mange bransjer er interessert i å innføre oppkoblede løsninger. Vi er nødt til å sørge for at våre løsninger bidrar til å gjøre produksjonsvirksomheten levedyktig et godt stykke inn i fremtiden.
Når maskinene er oppkoblet, må de fungere problemfritt i driftsmiljøet. Hvilke omkringliggende systemer skal maskinene kobles til? Hvordan vil de fungere sammen med intelligente bygninger etter hvert som disse blir vanlige? Dette er spørsmål som vi må begynne å ta på alvor.
Betydningen av sikkerhet: Større tilkoblingsmuligheter skaper nødvendigvis behov for økt sikkerhet og transparens, særlig når man tenker på at hensikten med autonome løsninger er at de skal betjenes med minimalt tilsyn.
Leasing, ikke kjøp: Outsourcing av maskinvedlikehold, slik at ansvaret blir lagt i hendene på leverandøren, bidrar til å redusere mer tradisjonell risiko forbundet med fullt eierskap.
Alle disse trendene peker mot ytterligere et år som vil bli definert av etterspørselen etter løsninger som er enda mer effektive og intelligente, melder Nilfisk.
Som vi forstår av Nilfisks pressemelding, ønsker de å dekke denne etterspørselen. De skriver: «Med innsats fra hele vår globale arbeidsstyrke kombinert med motivasjonen til å overgå både våre egne forventninger og våre samarbeidspartneres og kunders forventninger, ser vi frem til et spennende og fremgangsrikt 2019.»