Dronen skal etter sigende kunne rengjøre fasader 20 ganger rasker enn manuell vask. Og når 5G kommer for fullt i mobilnettet, skal dronen kunne overføre høyoppløst video ned til operatørene på bakken.
En «liten» versjon veier ca. 55 kg, mens en større versjon har 14 propeller og veier ca. 90 kg. Den store kan også festes med tau fra taket, for å hindre at den faller til bakken. Den er festet til bakkeutstyret med en slange, som forsyner dronen med vann og strøm.
Dronen er utviklet av det San Francisco-baserte selskapet Aerones, som ble grunnlagt av to latviere, Dainis Kruze and Janis Putrams.
Dronene skal ikke bare kunne brukes på bygninger. Både i Nord-Europa og Canada kan bladene på vindturbiner bli dekket av is, noe som nedsetter effekten deres. Vanligvis må dette fjernes med helikopter, men dronen skal både kunne rengjøre, male og avise turbinbladene.
Selskapet, som også har kontor i Latvias hovedstad Riga, tilvirker droner som kan løfte helt opp mot 200 kg. De hevder å ha batteridrevne droner kan brukes blant annet ved redning av mennesker.
På selskapets nettside er det ellers nokså sparsomt med opplysninger. De sier f.eks. ingen ting om hvordan vannet kan tilføres dronen i stor høyde. Trolig må vannet presses oppover fra bakkenivå og ikke suges opp av dronen, fordi den høyeste teoretiske høyden man kan suge opp vann, er 9,81 meter (ved atmosfæretrykk 1000 mbar).
Husk at dersom du bruker droner kommersielt, bør du ha forsikring, da du kan komme i erstatningsansvar ved ulykker. Det er begrensninger på flygehøyde, avstand til kjøretøy, mennesker osv. på bakken. For så tunge og høytflyvende droner det er snakk om her (kategori RO 3), er det også krav bestått eksamen, innhenting av tillatelse fra Luftfartstilsynet før du tar fartøyet i bruk, dokumentasjon og mye annet.
Luftfartstilsynet informasjon om Kommersiell bruk av drone: