Leverandøren jobber blant annet fortsatt med å fjerne nyinnført sperre som gjør at renholdsvirksomheter kun får utstedt HMS-kort for renhold. Bildet viser nytt design for HMS-kort i renhold fra 2020.Foto: Evry
Fortsatt utfordringer med HMS-kort
Det jobbes fortsatt for å løse problemer som oppsto da Arbeidstilsynet gikk over til ny kortleverandør ved nyttår.
– Vi i Arbeidstilsynet og leverandøren vår beklager nok en gang problemene dette har medført for daglig drift i en rekke virksomheter i bygg og anlegg og renhold, uttaler avdelingsdirektør Ronny Jørgenvåg i Arbeidstilsynet.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For de fleste fungerer bestillingsløsningen nå, i følge Arbeidstilsynet. Siden nyttår har totalt 19 200 HMS-kort blitt utstedt. Leveringstiden på HMS-kort er nå på 1-5 virkedager + postgang.
Bestilling for utsendte arbeidstakere klar i uke 8
Ifølge leverandør skal bestillingsløsningen for utsendte arbeidstakere være utbedret i løpet av uke 8.
Arbeidstilsynet beklager forsinkelsen, og opplyser at problemet skyldes kobling mot Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret. Dette skal være løst nå, men tilsynet har behov for å teste løsningen noen dager.
Arbeidstilsynet oppfordrer fremdeles byggherrer som bruker HMS-kort til adgangskontroll, til å lempe på kravene også i de kommende ukene.
Arbeidstilsynets leverandør jobber fremdeles med å forbedre bestillingsløsningen, slik at det skal bli enklere å søke opp egne ansatte fordelt på underenheter. I mellomtiden finner du dine ansatte i de underenhetene der de er registrert i NAVs AA-register.
Fremdeles feil med statussøket
Når det gjelder feil i statussøket, så jobbes det fremdeles med å rette opp i dette. En del problemer er løst, men statussøket feiler fremdeles for noen grupper. Dette gjelder i hovedsak utsendte arbeidstakere.
Arbeidstilsynet vil gå ut med ytterligere informasjon når dette er på plass. Følg også med på HMSkort.no
Feil med avlesbar chip og porto er løst
Virksomheter som har fått tilsendt HMS-kort med feil i avlesbar chip, fikk tilsendt nye kort i uke 7. Og virksomheter som har betalt feil porto eller mottatt feil faktura, har fått dette tilbakebetalt evt. at fakturaene er korrigert.
Renhold: Fjerning av nyinnført sperre
Leverandøren jobber med å fjerne nyinnført sperre som gjør at renholdsvirksomheter kun får utstedt HMS-kort for renhold. Det er foreløpig usikkert når dette vil være på plass.