Det danske Arbejdstilsynet har samlet en rekke råd for hvordan vi, enten «vi» er arbeidsgivere eller medarbeidere, kan ta godt vare på hverandre i en annerledes tid.
Annonse
Dette kan du gjøre som arbeidsgiver:
Vær jevnlig i dialog med dine medarbeidere via telefon, chat eller videomøte, og hold dem orientert om hva som skjer andre steder i organisasjoner.
Kommunisér tydelig, slik at alle har klare mål å rette seg etter.
Vær oppmerksom på at alle medarbeidere er forskjellige og har forskjellige behov i forskjellige situasjoner.
Vær oppmerksom på at medarbeidere får støtte og tilbakemelding i hverdagen.
Snakk om trivsel med den enkelte, slik at medarbeideren føler seg trygg og i kontakt med kolleger og ledelse.
Hjelp medarbeiderne med å sette grensen mellom arbeid og fritid.
Dette kan du gjøre som medarbeider:
Hold øye med om noen mistrives eller er utrygge.
Snakk sammen om ting som gnager i hverdagen og hva dere eventuelt kan gjøre for å hjelpe og støtte hverandre, som å planlegge felles, digitale pauser.
Avstem oppgaver og forventninger til avdelingens arbeid, både med hverandre og nærmeste leder.
Dette kan du gjøre for egen del:
Husk at sosial isolasjon, manglende harmonisering av forventninger, eller uklare oppgaver, kan variere fra person til person. Snakk med din leder, tillitsvalgt eller verneombud, hvis du opplever utfordringer i forbindelse med dine oppgaver.
Drøft din usikkerhet med leder eller medarbeidere.
Se på hvilke oppgaver du arbeider med, finn ut hva slags naturlige anledninger de gir til å møte ledere og medarbeidere på telefon eller videomøte.
Kilde: Hvordan sikrer man et godt psykisk arbejdsmiljø i en COVID-19 tid?