Når bruken av hjemmekontor trekker i langdrag, kan lederen føle at hun/han mister kontroll, samtidig som den ansatte føler seg isolert og mister litt av piffen. Kommunikasjonseksperten Antoni Lacinai tipser på den svenske nettsiden Du & jobbet om tre gode spørsmål som ledere kan stille til sine medarbeidere.
Annonse
Kanskje én gang i uken kan lederen stille spørsmål som:
Hvordan gikk det i forrige uke?
Hva er ditt mål for neste uke?
Hvordan kan jeg som leder hjelpe deg?
Poengtér at møtet ikke skal ses på som en slags kontroll, men en måte å opprettholde relasjonen til den ansatte og samtidig få en fremdrift i arbeidet.
I tillegg til «ukesamtalen» kan det med fordel være mer eller mindre daglig kontakt mellom leder og ansatt, for eksempel gjennom telefon, videomøter eller e-post. Skal «vanskelige» ting tas opp, bruk videomøte.
Lacinai anbefaler i tillegg at når du avholder du plenumsmøter, så bruk gjerne video, men pass så møtene ikke blir lange. Legg inn pauser, skap interaktivitet eller del møtet i to om nødvendig. Vær sikker på at alle medarbeidere har fått lære seg og er fortrolig med det tekniske.
Kilde: Så håller du arbetslusten uppe hos distansarbetarna