Fortsatt frykter 24 prosent av servicebedriftene konkurs, opplyser direktør Jorulf Brøvig Silde i Drift og Service i NHO Service og Handel.
Fortsatt frykter 24 prosent av servicebedriftene konkurs, opplyser direktør Jorulf Brøvig Silde i Drift og Service i NHO Service og Handel.

–Krisen er ikke over i drift- og service­bransjene

En tredjedel av bedrif­tene i drift- og service­bransjene har til nå sagt opp ansatte og nesten halv­parten sier de har planer om opp­sigelser i tiden som kommer.

(Teksten er skrevet av Baard Fiksdal, NHO Service og Handel):

På tross av forlengelse av permitteringsordningen planlegger en tredjedel å si opp mer enn ti prosent av sine ansatte. Det viser en ny medlemsundersøkelse fra NHO Service og Handel.

– Kantinebransjen er hardt rammet av krisen. Redusert aktivitet hos kundene kombinert med utstrakt bruk av hjemmekontor betyr redusert omfang av kantinetjenester. Dette forsterkes ved at en rekke bedrifter og organisasjoner kansellerer interne og eksterne seminarer, større møter og andre arrangementer der en normalt ville hatt servering i ulike former, sier direktør Jorulf Brøvig Silde i Drift og Service i NHO Service og Handel.

Renhold: Avhenger av kundene

Renholdsbransjen har konsolidert sin sentrale samfunnsfunksjon knyttet til samfunnets behov for å kontrollere pandemien med forsterket smittevern. Bedriftene her opplever situasjonen ulikt med utgangspunkt i kundenes situasjon.

I samarbeid med kundene har en rekke renholdsbedrifter utført oppdrag som ellers ville blitt fordelt over lenger tid, som grovrent og gulvvedlikehold, møbelrens eller fasadevask.

Alfa og omega

Drift- og servicebedriftene utfører sitt arbeid hos andre og er avhengig av at kunden kommer tilbake til sin ordinære virksomhet.

  • Dialogen med kunden er alfa og omega i situasjoner som dette. I mange tilfeller kan en sammen finne løsninger som letter situasjonen for kunden og som holder hjulene i gang hos våre medlemsbedrifter, sier Jorulf Brøvig Silde.
  • Vi arbeider hardt for at de bransjene som fortsatt er helt ute av spill må få hjelp til å overleve til situasjonen er mer normal, gjennom fortsatte kompensasjonsordninger og andre tiltak, sier Jorulf Brøvig Silde.

Medlemsundersøkelse

Medlemsundersøkelsen i NHOSH Drift og Service uke 33 viser:

  • 72 prosent har merket lavere etterspørsel siste fire uker
  • 60 prosent har lavere omsetning siste fire uker sammenlignet med året før, 14 prosent har høyere omsetning og 28 prosent uendret omsetning
  • 31 prosent har gjennomført oppsigelser
  • 45 prosent planlegger oppsigelser
  • 24 prosent frykter konkurs

Fakta om undersøkelsen:

  • Sendes til alle medlemsbedrifter, 3177 svar for NHO totalt
  • 500 respondenter for NHOSH totalt, 29 for drift og service

NHO Service og Handel

er den nest største landsforeningen i NHO, med 7 200 virksomheter som sysselsetter rundt 160 000 ansatte. NHO Service og Handel representerer bransjene: Handel, Frisør og Velvære, Bemanning og Rekruttering, Drift og Service, Helse og Velferd, Sikkerhet og Beredskap, og Arbeid og Inkludering.

Drift og Service består av renhold, servering, kantine og matomsorg, skadesanering, bygningsdrift og eiendomsservice, skadedyrbekjempelse og øvrige bransjer. Drift og Service består av 2 509 medlemsbedrifter, med 20 067 årsverk og 22,3 milliarder kroner i omsetning i 2019.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Last ned bladet

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.

Her kan du melde deg på