Så vel ledere som renholdere må forstå sin rolle i den nye hverdagen, for at hotellet skal kunne forbedre seg på hygiene.Ill.foto: Phovoir, Colourbox.com
Endrer bestepraksis for hotellrenhold
Pandemien fremskynder mange nye tanker rundt hotelldrift, helse og hygiene.
Flere store hotellkjeder har tatt i bruk akkredittering for at gjestene skal føle seg trygge, mens andre har et etablert et råd av dyktige ansatte for å sørge for at renhold og desinfisering følger en beste praksis. Det melder Diversey, som produserer rengjøringsmidler og -utstyr.
Annonse
Pandemien har ført til at både hotellkjeder og frittstående hoteller har opprioritert renhold og desinfisering. Selve målet med renhold synes å være i endring, med helse og trygghet som et nytt fundament. Både kjedeledelse, hotellsjefer og renholdere må forstå sin rolle i den nye hverdagen, for at hotellet skal kunne forbedre seg på hygiene.
Slutt på å rengjøre for syns skyld
Før pandemien hadde de fleste hoteller som mål at renhold ble utført fordi «det skulle se pent ut». Fra gjesten kom inn i et skinnende inngangsparti og til vedkommende la seg i rent sengetøy, ble det fokusert på å skape et godt visuelt førsteinntrykk.
Én gang var det dette som skulle til, for å gi positivt folkesnakk og fem stjerner i kundeomtalene.
Etter at pandemien traff, er ikke «renhold for syns skyld» godt nok. Folk er nå langt mer opptatt av mikroorganismer. De forventer at hoteller rengjøres med tanke på hygiene og at hotellene har kontroll på smittevernet.
Saken fortsetter under bildet.
.
Renhold for helse
bidrar til å inaktivisere virus og drepe bakterier og sopp. Alt for å hindre spredning av potensielt farlige patogener.
Når det rengjøres med tanke på smittevern, vises det at hotellet prioriterer at gjesten får et trygt opphold og at arbeidstakerne jobber trygt.
I følge Diversey er det en stigende forventning om at et renhold som fokuserer på helse, vil bli normen etter hvert som turistnæringen tar seg opp igjen.
Å ta renhold til et nytt nivå
Diversey har fem gode råd til hoteller som ønsker «renhold for helse» og «renhold for syns skyld»:
Rådfør deg med gode renholdsrådgivere og folk som er gode på smittevern, helt fra start. Noen hoteller arbeider allerede tett med medisinske sentere for å etablere en beste-praksis som alle kan følge.
Ta i bruk trygge produkter som har bevist sin nytte. Det vil bli krevet av renholdere at de rengjør oftere og grundigere enn før. Dermed vil de være mer eksponert ved bruk av rengjøringsmidler. Tenk på hvordan du kan beskytte dine ansatte. Gå gjennom innholdsfortegnelser og produsentens retningslinjer for å være sikker på at rengjøringsmidlene ikke utgjør noen risiko.
Velg de samme desinfeksjonsmidler som brukes i sykehus, som både rengjør og desinfiserer samtidig, slik at du slipper å måtte gjøre dette som to operasjoner. Forsikre deg om at desinfeksjonsmiddelet er brutalt mot patogener og snilt mot mennesker og overflater. Videre bør middelet gi effekt i løpet av kort tid. Det bør ikke tørke ut før det har fått effekt, fordi det er vanskelig for en renholder å passe på at en overflate er fuktig over lang tid.
Tenk kvalitet i opplæringen. Opplæring i nye renholdsmetoder vil bare være effektivt dersom alle forstår forventningene til renholdet, hvilke metoder man skal bruke og hvilke fallgruver man skal unngå. Vær spesielt oppmerksom på hvordan man skal desinfisere, nemlig ved å sørge for at den aktuelle flaten har tilstrekkelig mye desinfeksjonsmiddel i hele den anbefalte kontakttiden. Sett søkelys på smitteveier og hvordan bryte smittekjeder. Ha rutiner for å håndtere bekreftede tilfeller av koronavirus (og andre alvorlige sykdommer). Legg vekt på riktig dosering (korrekt fortynning dersom konsentrerte kjemikalier brukes).
Synliggjør din ekstrainnsats på renhold og hygiene. Slå opp plakater som viser hvordan du rengjør, gjerne i heiser, gjesterom og treningsavdeling. Lag skikkelige prosedyrer for når og hvordan ikke-renholdere skal rengjøre, som resepsjonister og ansatte i bar og restaurant. Rengjør gjerne når gjestene er til stede, det er et bidrag til mindre smittespredning og synliggjør hotellets innsats på økt hygiene.
Trygg utenfor eget hjem
Diversey regner med at mange fortsatt vil vegre seg både mot reiser og overnattinger hjemmefra. For å motvirke dette, må hotellene klart kommunisere hva de gjør for å beskytte sine gjester mot smitte.
Næringen vil over tid ta seg opp igjen, og trolig er det de hotellene som har tatt helse og trygghet på alvor, som vil ha den største sannsynligheten for å vinne tilbake kunder.