Få renholdslrelaterte bedrifter har så langt signert Grønnvaskingsplakaten, og dermed markert sin motstand mot å påberope seg bærekraft på et sviktende grunnlag.

Få vil være bærekraft-ambassadør

168 bedrifter har så langt signert et opprop mot å skryte på seg å være bærekraftig uten å ha belegg for det. Bare tre er direkte relatert til renholds­bransjen.

Publisert

I sommer ble det startet et opprop der initativtakerne hadde sett seg lei på at mange bedrifter er kjappe med å snakke pent om hvor bærekraftige de er, uten nødvendigvis å bidra til faktisk å gjøre verden bedre.

De som stiller seg bak innholdet i den såkalte Grønnvaskingsplakaten lover å gjøre sitt ytterste for å følge dens prinsipper i sin markedsføring og kommunikasjon.

Få har markert seg

Blant bedrifter som har mye/noe relasjon til renholdsbransjen og som har signert på oppropet, finner vi følgende:

  • Renholdstjenester: Asphaug Vaskeservice
  • Leverandører: Lilleborg
  • Renovasjon/gjenvinning: Norsk Gjenvinning, Masternes Gjenvinning, Renas
  • Merkeordninger: Miljøfyrtårn og Miljømerking Norge (Svanemerket)

Grønnvasking

er en form for misledende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er, med tanke på innvirkning på klima, natur og mennesker.

«Grønnvaskingsplakaten» er utarbeidet av Skift – Næringslivets klimaledere i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender.

Les mer:

https://gronnvasking.no/no/disse-har-signert

Les også: 10 gode råd mot grønnvasking

https://renholdsnytt.no/2020-baerekraft-juli-2020/10-gode-rad-mot-gronnvasking/618439

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Last ned bladet

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.

Her kan du melde deg på

Powered by Labrador CMS