Bankterminaler er blant det som nå rengjøres hyppigere enn før.
Ill.foto: Proxima Studio / Colourbox
Dagligvare: Ekstra renhold på kontaktflatene
Norske matbutikker har forsterket allerede strenge renholdsrutiner, både i kundeområder og på lagere et.c.
Renholdsnytt har spurt ulike norske virksomheter i ulike bransjer, der en fellesnevner er at mange mennesker ferdes, om de har iverksatt ekstra renhold for å begrense spredningen av det nye koronaviruset.
Hyppig berørte flater
I hverdagen støter vi på mange gjenstander som berøres hyppig og av mange mennesker.
Eksempler er dørvridere, vannkraner, trykkskjermer, bankterminaler, billettautomater, handlevogner, heisknapper, håndtak på buss og tog, rekkverk, håndløpere langs rulletrapper, fjernkontroller og annet.
I følge Folkehelseinstituttet kan det nye koronaviruset overføres mellom mennesker blant annet ved at viruset har blitt overført til inventar / gjenstander gjennom nys / host eller ved at den syke eller andre har hatt viruset på hendene, og andre kommer i kontakt med gjenstanden.
Godt renhold av slike gjenstander kan dermed bidra til å begrense spredningen av viruset.
Bakgrunnen er at mange virksomheter på sine nettsider gir råd om hvordan deres kunder bør forholde seg, mens det er få som beskriver hva de selv gjør for å begrense smitte – sett fra et rengjøringsståsted.
Vi tror selvsagt ikke at virksomhetene ligger på latsiden med renholdet, og utfordret dem til å beskrive sine tiltak.
Coop
Her er svaret fra Silje Verlo Alisøy, kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge SA:
Coop følger tett med på situasjonen knyttet til spredningen av coronaviruset og følger rådene fra norske helsemyndigheter.
Når det gjelder hygiene i våre butikker så har vi allerede strenge rutiner. Som et ekstra tiltak har vi i tillegg til ordinær renholdsrutine fått på plass en ekstraordinær renholdsrutine. Alle touch-skjermer for kunder, for eksempel i selvbetjente kasser, panteautomater, bankterminaler etc. vaskes minimum 3 ganger om dagen. Det samme gjelder håndtak og lokk som kunder berører, for eksempel skyvelokk til frysere, samt dører til brød-, fryse- og kjøleskap. Håndtak på handlevogner og handlekurver vaskes en gang per dag. Vi anbefaler at kontaktpunktene vaskes med varmt vann og mikrofiberklut.
Som et ekstra tiltak for å hindre smitte har vi laget en midlertidig rutine for smaksprøver. Alle smaksprøver, der kunder selv forsyner seg og ansatte ikke har kontinuerlig oppsyn, utgår midlertidig.
Vi vurderer fortløpende om vi skal sette i gang ytterligere tiltak.
Rema 1000
Her er svaret fra Rema 1000 ved PR- og kommunikasjonssjef Calle Hägg:
Vi har tett dialog med myndighetene og baserer oss til enhver tid på fakta og råd fra Folkehelseinstituttet. Dette innebærer blant annet svært gode rutiner på håndhygiene i butikker, kontorer og lagre. Videre har vi innført rutiner med desinfisering av vogner, kurver og andre kontaktflater som bankterminaler, cashguards og tastaturer flere ganger daglig. Dette i tillegg til de ordinære vaskerutinene vi har. Vi opplever at kundene setter pris på tiltakene.