Blant de mange forslagene som ligger på bordet, er fysiske skiller mellom setene, overflater med antimikrobielt materiale og varmebehandling, melder tidsskriftet ECJ.
Annonse
Videre kan lommene for blader og rekaler bli erstattet med åpne nett eller fjernet helt. Opplysningene om sikkerhet kan i så fall trykkes direkte på baksiden av setet.
Mange tror imidlertid at det kan bli vanskelig å forsterke det manuelle renholdet, særlig hvis flytrafikken øker.
På det meste var det i 2019 globalt rundt 105 000 flyvninger hver dag. Hvert fly hadde i gjennomsnitt 200 seter og trolig tar det rundt 3 minutter for én person å rengjøre et sete. I så fall kan ti renholdere klare å rengjøre et 200-seters fly på en time.
Mange tror desinfisering med elektrostatisk tåke eller ultrafiolett lys (UVC) vil være mer hensiktsmessig enn økt manuell rengjøring, mens andre har mer tro på antimikrobielle overflater og renhold mens flyet er i lufta. For eksempel krever flyselskapet Emirates allerede at de kabinansatte skal utføre rengjøring i lufta for å redusere belastningen på bakkemannskapet.
Ytterligere to forslag kommer trolig ikke ut av startgropa: Det fryktes at behandling med varme kan ramme viktige komponenter i kabinen, mens flyselskapene neppe er villige til å betale for fysiske skiller mellom setene. Slike skiller medfører dessuten at renholderne får enda flere flater å rengjøre.
Kilde: Cabin designers rethink aircraft to improve safety post-COVID