SAS har siden utbruddet av det nye koronaviruset ført en nær og tett dialog med alle involverte myndigheter.
Ill.foto: Camilla / Colourbox
SAS: Rengjør etter gitte anbefalinger
Flyselskapet SAS følger koronautviklingen svært nøye og rengjør flyene etter det som til enhver tid anbefales.
Renholdsnytt har spurt ulike norske virksomheter i ulike bransjer, der en fellesnevner er at mange mennesker ferdes, om de har iverksatt ekstra renhold for å begrense spredningen av det nye koronaviruset.
Hyppig berørte flater
I hverdagen støter vi på mange gjenstander som berøres hyppig og av mange mennesker.
Eksempler er dørvridere, vannkraner, trykkskjermer, bankterminaler, billettautomater, handlevogner, heisknapper, håndtak på buss og tog, rekkverk, håndløpere langs rulletrapper, fjernkontroller og annet.
I følge Folkehelseinstituttet kan det nye koronaviruset overføres mellom mennesker blant annet ved at viruset har blitt overført til inventar / gjenstander gjennom nys / host eller ved at den syke eller andre har hatt viruset på hendene, og andre kommer i kontakt med gjenstanden.
Godt renhold av slike gjenstander kan dermed bidra til å begrense spredningen av viruset
Bakgrunnen er at mange virksomheter på sine nettsider gir råd om hvordan deres kunder bør forholde seg, mens det er få som beskriver hva de selv gjør for å begrense smitte – sett fra et rengjøringsståsted.
Vi tror selvsagt ikke at virksomhetene ligger på latsiden med renholdet, og utfordret dem til å beskrive sine tiltak.
Her er svaret fra Rickard Gustafson, konsernsjef og CEO, SAS Group:
Vi i SAS gjør alt vi kan for at du som passasjer skal føle deg trygg når du flyr med oss. Sikkerheten til våre reisende og kolleger har høyeste prioritet, og helt siden utbruddet av coronaviruset har vi fulgt utviklingen svært nøye. Slik jobber vi i denne ekstraordinære situasjonen:
Vi har en nær og tett dialog med alle involverte myndigheter, og tar alle nødvendige forholdsregler som de anbefaler oss å ta.
Luften i flyene våre filtreres gjennom avanserte luftesystemer og høyeffektive filtre.
Medarbeiderne i SAS er trent til å håndtere sykdomstilfeller om bord, og flyene våre er utstyrt med medisinsk utstyr.
Rengjøring av flyene gjøres etter gitte anbefalinger.
Avgiftsfri ombooking
Blant tiltak som ikke er direkte relaterte til renhold, skriver Rickard Gustafson at for deg som vil ut og reise, og ønsker å være ekstra fleksibel, tilbyr SAS nå avgiftsfri ombooking for reiser i Europa og til USA og Japan. (Gjelder ikke reiser i Skandinavia).
Avgiftsfri ombooking gjelder også for deg som har bestilt en reise til Europa for avreise mellom 10. mars – 30. april 2020. Les mer om reglene for ombooking, bestillingsperioder og reisedatoer her.
Å fly med SAS
Rickard Gustafson skriver videre:
Vi fortsetter å fly, og vi tilpasser trafikkprogrammet vårt til den aktuelle situasjonen. Vi kontakter de kundene som blir berørt av innstilte flyvninger, og vi oppdaterer hjemmesidene våre kontinuerlig med aktuell trafikkinformasjon. Hvis du har spørsmål rundt de aktuelle reiserestriksjonene som gjelder, henvises det til Utenriksdepartementet.
Vi ber deg som passasjer å følge anbefalingene fra myndighetene – blant annet å vaske hendene nøye med såpe og vann, unngå å berøre ansiktet og bli hjemme i tilfelle sykdom.
I SAS er alltid vårt mål å gi deg den aller beste flyopplevelsen, og vi ser fram til å snart ønske deg velkommen om bord igjen.