SAS har siden utbruddet av det nye korona­viruset ført en nær og tett dialog med alle involverte myndigheter.
SAS har siden utbruddet av det nye korona­viruset ført en nær og tett dialog med alle involverte myndigheter.

SAS: Rengjør etter gitte anbefalinger

Flyselskapet SAS følger korona­utviklingen svært nøye og rengjør flyene etter det som til enhver tid anbefales.

Publisert Sist oppdatert

Renholdsnytt har spurt ulike norske virksom­heter i ulike bransjer, der en felles­nevner er at mange mennesker ferdes, om de har iverksatt ekstra renhold for å begrense spredningen av det nye korona­viruset.

Hyppig berørte flater

I hverdagen støter vi på mange gjen­stander som berøres hyppig og av mange mennesker.

Eksempler er dør­vridere, vann­kraner, trykk­skjermer, bank­terminaler, billett­automater, handle­vogner, heis­knapper, håndtak på buss og tog, rekkverk, hånd­løpere langs rulle­trapper, fjern­kontroller og annet.

I følge Folkehelse­instituttet kan det nye korona­viruset over­føres mellom mennesker blant annet ved at viruset har blitt overført til inventar / gjenstander gjennom nys / host eller ved at den syke eller andre har hatt viruset på hendene, og andre kommer i kontakt med gjen­standen.

Godt renhold av slike gjen­stander kan dermed bidra til å begrense spredningen av viruset

Bakgrunnen er at mange virksom­heter på sine nett­sider gir råd om hvordan deres kunder bør forholde seg, mens det er få som beskriver hva de selv gjør for å begrense smitte – sett fra et rengjørings­ståsted.

Vi tror selvsagt ikke at virksom­hetene ligger på latsiden med renholdet, og utfordret dem til å beskrive sine tiltak.

Her er svaret fra Rickard Gustafson, konsern­sjef og CEO, SAS Group:

Vi i SAS gjør alt vi kan for at du som passasjer skal føle deg trygg når du flyr med oss. Sikker­heten til våre reisende og kolleger har høyeste prioritet, og helt siden utbruddet av corona­viruset har vi fulgt utviklingen svært nøye. Slik jobber vi i denne ekstra­ordinære situasjonen:

Vi har en nær og tett dialog med alle involverte myndigheter, og tar alle nødvendige forholds­regler som de anbefaler oss å ta.

Luften i flyene våre filtreres gjennom avanserte lufte­systemer og høyeffektive filtre.

Medarbeiderne i SAS er trent til å håndtere sykdoms­tilfeller om bord, og flyene våre er utstyrt med medisinsk utstyr.

Rengjøring av flyene gjøres etter gitte anbefalinger.

Avgiftsfri ombooking

Blant tiltak som ikke er direkte relaterte til renhold, skriver Rickard Gustafson at for deg som vil ut og reise, og ønsker å være ekstra fleksibel, tilbyr SAS nå avgiftsfri ombooking for reiser i Europa og til USA og Japan. (Gjelder ikke reiser i Skandinavia).

Avgiftsfri ombooking gjelder også for deg som har bestilt en reise til Europa for avreise mellom 10. mars – 30. april 2020. Les mer om reglene for ombooking, bestillings­perioder og reisedatoer her.

Å fly med SAS

Rickard Gustafson skriver videre:

Vi fortsetter å fly, og vi tilpasser trafikkprogrammet vårt til den aktuelle situasjonen. Vi kontakter de kundene som blir berørt av innstilte flyvninger, og vi oppdaterer hjemme­sidene våre kontinuerlig med aktuell trafikk­informasjon. Hvis du har spørsmål rundt de aktuelle reise­restriksjonene som gjelder, henvises det til Utenriks­departementet.

Vi ber deg som passasjer å følge anbefalingene fra myndighetene – blant annet å vaske hendene nøye med såpe og vann, unngå å berøre ansiktet og bli hjemme i tilfelle sykdom.

I SAS er alltid vårt mål å gi deg den aller beste fly­opplevelsen, og vi ser fram til å snart ønske deg velkommen om bord igjen.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på