For alle som kjøper inn varer og tjenester, ligger det mange miljøvalg i innkjøpene, trekker Miljøfyrtårn fram.
Leonid Tit, Colourbox
Er det noen vits i å sertifisere virksomheter som ikke selger fysiske produkter?
Ligger det noen miljøgevinst å miljøsertifisere en bedrift som ikke har store direkte utslipp eller arbeidsprosesser med stort klimaavtrykk?
Spørsmålet stilles av daglig leder i Stiftelsen Miljøfyrtårn, som ikke uventet mener at svaret er ja:
– Når du produserer noe, blir det mer åpenbart hvor du kan kutte klimagassutslippene til virksomheten, forteller Ann-Kristin Ytreberg.
– Men vi mener at alle har mye de kan forbedre seg på, også om de er en kontorbedrift som ikke selger fysiske varer. Alle har påvirkningskraft gjennom vaner, krav til leverandører og gjennom sine innkjøp.
Mye kraft i innkjøp
Alle virksomheter kjøper inn varer og tjenester og det ligger mange miljøvalg i innkjøp. Miljøfyrtårn mener det er viktig å velge grønne leverandører når det skal handles for eksempel kontorrekvisita, firmabil eller møbler.
Det er også viktig å være bevisst i valg av rengjøringsfirma, strømleverandør og banktjenester.
På et kontor kan man som oftest forbedre strømvaner, kutte matsvinn i kantinen og kildesortere.
Virksomheten kan også påvirke de ansatte til å ta mer miljøvennlige valg, ved å tilrettelegge for sykling til jobb, tilby kurs og erstatte unødvendige flyreiser med videokonferanser.
Gratis miljøtips
På sin nettside gir Miljøfyrtårn konkrete miljøtips til hvordan virksomheter i ulike bransjer kan bli mer bærekraftige, blant annet renholdsbedrifter, vaskeri, kantiner, gjenvinningsbedrifter og andre.
Kan bygge omdømme
– Uansett bransje eller aktivitet bør alle virksomheter ha et bevisst forhold til hvilke muligheter som ligger i bærekraftspåvirkning og kunderådgivning. Det kan ofte vise seg å være lønnsomt. Kunder stiller nemlig stadig større miljøkrav og er opptatt av sitt eget klimaavtrykk, sier Ytreberg.
Miljøfyrtårn har tidligere skrevet om hvordan virksomheter kan unngå grønnvasking.
Fristelsen til å skryte på seg bærekraft kan bli stor, fordi bærekraft selger.
For bedrifter som ønsker å bygge bærekraft gjennom å satse på å bygge omdømme, er nøkkelen «gjennom å satse på bærekraft».
Det er viktig å være ærlig og etterrettelig, og unngå å tåkelegge eller bruke store ord som ikke kan dokumenteres, anbefaler Miljøfyrtårn.
Kilde: Hvilken miljøgevinst er det å sertifisere virksomheter som ikke selger fysiske produkter? (Miljøfyrtårn)
Se også: Forbrukertilsynets veiledning om bruk av bærekraftpåstander i markedsføring (ekstern nettside)
.
Miljøfyrtårn
Miljøfyrtårn er en nasjonal miljøsertifiseringsordning driftet av Stiftelsen Miljøfyrtårn. Stiftelsen ble opprettet i 2003 av sentrale organisasjoner i næringsliv og offentlig forvaltning
.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.
Bestill abonnement
Last ned bladet
Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på