En kontrakt mellom DNB (her fra deres hovedkontor i Bjørvika i Oslo) og Sodexo kan være en forsmak på vesentlig mer fleksible tjenesteleveranser enn det som har vært vanlig i renholdsbransjen.Frederick Kihle for DNB
Viktig å tenke nytt rundt kontrakter
Hvordan skal fremtidens renholdskontrakter utformes? Hos DNB er de godt i gang med nye samarbeidsformer med tjenesteleverandørene.
– I renholdsbransjen snakker vi alle om digitalisering og automatisering. Gjerne i et perspektiv der 90-95 prosent av ressursene er mennesker, sier Arnt-Erik Hansen, som er seniorkonsulent og fagleder renhold i DNB.
Annonse
– Og det er gjerne her vanskelighetene dukker opp, sier han, og understreker at han uttaler seg generelt om renholdsbransjen.
Den som ikke tør å teste, lærer heller aldri noe nytt.
Arnt-Erik Hansen
– For det første kan det være vanskelig å få forståelse for at renholdsfaget kan automatiseres og digitaliseres. Men sammenligner vi med andre områder, ser vi at med den teknologiske utviklingen som nå skjer, skal vi klare å hjelpe renholderen til å bli mer effektiv i hverdagen, ved at renholderen kan bruke data til å prioritere sitt arbeid.
– For det andre, sier han, opplever jeg at tjenesteleverandører virkelig ønsker å finne nye måter å jobbe på, men at det ofte mangler bestillere som ønsker å satse på det samme.
Samarbeid øker innovasjonstakt
Det er intet lite tema Hansen vil ta opp i sitt kommende foredrag under konferansen Bygg Ren Verdi 9.-11. november 2021.
Samtidig har både han og DNB lang erfaring i bestillerrollen. Finanskonsernet har rundt 230 000 kvm areal fordelt på ca. 120 lokasjoner. De to største, i Bjørvika (hovedkontoret) og Solheimsviken, utgjør alene rundt 110 000 kvm.
I Bjørvika har DNB og Sodexo i over to år jobbet med digitalisering og bruk av sensordata for å skalere renholdet etter behov. Nå står Solheimsviken for tur.
Det hele har blitt gjort mulig gjennom et tett samarbeid med Sodexo, Datec og Telenor, for å nevne noen.
Samarbeidet har gitt selskapene verdifulle erfaringer fra både før og under pandemien. Hansen vil i foredraget dele noen utvalgte eksempler med oss.
Vil skyte fart
– Nye kontraktsformer, som den med Sodexo, er mer å regne som et partnerskap heller enn et tradisjonelt kunde-leverandørforhold, sier han.
– Når vi ser rundt oss, ser vi at flere av de store FM-selskapene har inngått lignende samarbeidsformer med andre store tjenestebestillere. Ettersom flere og flere bestillere ser dette, tror jeg, vil det drive utviklingen enda raskere fremover.
Hansens erfaring med bransjen generelt, er at bestillere ofte får et budsjett i forkant, og at de så må bestille renhold ut fra dette.
– Da låser man ofte tjenesten og man mister fleksibilitet, sammenlignet med det å bestille... nærmest en «opplevelse».
– Samtidig er det ikke lett å bestille en «opplevelse». Opplevd kvalitet er jo vanskelig å definere, siden vi alle er forskjellige, sier han.
Synlig renhold
Den viktigste datakilden vår er brukerne
Derfor er måledata viktige, og ikke bare fra sensorteknologi. Faglig leder Arnt-Erik Hansen utdyper at DNB også er opptatt av å gjøre rent på dagtid.
– Dette har sammenheng med at vi ønsker data for lettere å kunne ta beslutninger rundt det daglige renholdet.
– Den viktigste datakilden vår er brukerne. For at vi skal få til den dialogen vi ønsker oss mellom brukere og renholdere, må de være på arbeidsplassen samtidig.
– Hvis renholderne kun er innom tidlig på morgenen eller sent på kvelden, får brukerne heller ingen opplevelse av renholderens arbeid.
Oppsummert er det altså mange punkter som må på plass, for tjenesteleverandører som ønsker å finne nye måter å jobbe på.