Lederartikkel fra Renholdsnytt nr. 6/2021.
Ill.: Nicemonkey, Colourbox
Ødsler vekk millioner
Hørt om gulvvaskemaskinen som kom inn til service fordi den var full av plommer i slangesystemet?
Denne lederen sto på trykk i Renholdsnytt nr. 6/2021:
.
Har norske kommuner for god råd? Enn si norske rengjøringsbedrifter? Rengjøringsmaskiner krasjes, tilstoppes eller blir ubrukelige fordi man neglisjerer helt elementært renhold av maskinen.
Leverandørene fortviler. De ønsker seg fornøyde kunder. Og jo større utnyttelsesgrad for maskinen, dessto mer fornøyde kunder. Navn er ikke viktig, men for ordens skyld har vi snakket med mange flere serviceavdelinger enn de du kan lese om i denne utgaven. De overgår hverandre i pussige historier:
– Jeg har opplevd at man har forsøkt å fjerne byggskum med maskin.
– Én gang fikk vi inn en gulvvaskemaskin som var full av plommer i slangesystemet.
– Vi har fått inn støvsugere der posen var så full av hardstappet støv at teknikeren vår måtte pirke det ut med kniv.
– Renholderen lot være å gå fire meter bort til veggen for å trekke støpselet pent ut av stikkontakten, og røsket bare ut kabelen.
– For minst 90 prosent av de støvsugerne vi får inn til service, er årsaken brukerfeil.
Slike historier er utvilsomt godt egnet til å løfte stemningen på julebordet. Med tanke på hvor hardt presset mange renholdsledere er, er det heller grunn til å gråte.
Andre samtaler vi har hatt, tyder på at norske rengjøringsmaskiner har en utnyttelsesgrad på under 20 prosent av det planlagte. Av det planlagte.
For kanskje 10 prosent av maskinene kan man ikke lenger redegjøre for hvor maskinen er. Mest sannsynlig blir de gjenglemt, forflyttet eller tatt av andre byråer/avdelinger som tror maskinen er deres egen, eller kanskje stjålet. Andre finner plutselig maskiner de kjøpte inn for flere år siden, og som ikke engang er pakket ut av esken.
Tallene skal tas med en klype salt. Vi har ikke nøyaktig statistikk. Dette er basert på antakelser hos leverandører.
Med tanke på at rengjøringsmaskiner kan koste både 50 000 kroner og mer, skal det uansett ikke så mye til før dette synes på bunnlinjen.
Alle vet at problemene kan reduseres ved blant annet å ha færre brukere pr. maskin, hyppigere opplæring som følge av høy utskiftning av personell, større kontroll av maskinparkens utnyttelsesgrad, og at man setter av til vedlikehold mellom oppdragene. Likevel kommer man altså ikke helt i mål med sine investeringer. Hvorfor?
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.
Bestill abonnement
Last ned bladet
Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på