Kronikken er skrevet av Ellen Nygard, fagansvarlig for studietilbudet i Facility Management på Handelshøyskolen ved OsloMet:
Tidligere kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner uttalte i en pressemelding for to år siden:
– Vi må ruste folk for fremtidens arbeidsliv. I 2030 kan vi mangle 100 000 fagarbeidere. Med fagbrev står du tryggere i jobben og bidrar med viktig kompetanse inn i bedriften.
Bredt spekter av tjenester
FM-bransjen kjennetegnes av sine mange menneskeintensive tjenester. Mange av disse FM-tjenestene er yrker med fagbrev knyttet til seg.
I en gjesteforelesning på emnet Facility Management i organisasjoner i høst, fortalte divisjonsdirektør for FM ved Akershus universitetssykehus, Morten Løkken Bendiksen at til sammen leverer divisjonen 35 FM-tjenester hvor 55 ulike yrker er involvert som renholdere, vaskerioperatører, driftsteknikere, kokker, portører osv.
Denne tjenesteproduksjonen skjer for at de 12 000 ansatte tilknyttet kjernevirksomheten ved sykehuset, som helsepersonell og forskere, skal kunne prestere optimalt. For deg og meg.
Dette gjør at behovet for opplæringskompetanse hos ledere er stort.
Lederspennet til en «Facility Manager»
Et særtrekk i ledelsen av FM-tjenester er forskjellen på antall medarbeidere en leder («Facility Manager») har personalansvaret for.
I ledelsen av såkalte «myke tjenester» som renhold og matomsorg / kantine er et personalansvar på 25 medarbeidere ikke uvanlig. I ledelsen av tekniske fag, f.eks. knyttet til et byggeprosjekt, vil lederspennet være en brøkdel av dette.
FM-tjenester som renhold og matomsorg / kantine har standarder og rutiner knyttet til seg som gjør arbeidet gjennom dagen forutsigbart. Blant de «harde tjenestene», som det er mange av i et byggeprosjekt, vil de faglige diskusjonene med avklaringsbehov fra leder være konstant og lederspennet vil være tilsvarende mindre.
Arbeidsmiljøloven er likevel den samme.
Alle arbeidstakere skal ha nødvendig opplæring for å gjøre jobben på en trygg og sikker måte. Arbeidet skal tilpasses den enkeltes forutsetninger, loven nevner alder, kyndighet og arbeidsevne. Og arbeidstakerne skal gis mulighet til faglig og personlig utvikling gjennom arbeidet.
Lederen har en nøkkelrolle
Jobbsituasjonen har innvirkning på en medarbeiders helse og livskvalitet, med ringvirkninger til hans eller hennes nærmeste og til samfunnet.
I arbeidslivet rettes mye oppmerksomhet mot å forhindre negative konsekvenser av uheldige faktorer i arbeidsmiljøet. Det understrekes i formålet bak arbeidsmiljøloven.
Samtidig vil jobbsituasjonen til medarbeideren som oftest også ha mulighet for positive innvirkninger på helsen og livskvaliteten. For å få det til, spiller lederen med personalansvaret en nøkkelrolle.
Mange ledere vil også kunne gjøre en forskjell i samfunnets store behov for flere fagarbeidere. Uten fagarbeidere stopper organisasjonen som finnes i alle virksomheter av en viss størrelse. Og uten fagarbeidere der, stopper Norge.
«Facility Management»
I organisasjonskartene til virksomheter med størrelse (kritisk masse) finner vi ledelsesfunksjonen fasilitetsstyring, gjerne kalt Eiendom, Forvaltning og utvikling, Strategisk støtte og interne tjenester eller «Facility Management» (FM). Denne organisasjon i organisasjon har sin berettigelse siden alle virksomheter med menneskelig aktivitet er avhengig av en hel rekke servicetjenester og støttefunksjoner for at kjernevirksomheten skal fungere.
FM samler disse tjenestene og funksjonene under en felles ledelse for at kjernevirksomheten ikke bare skal fungere, men skal prestere optimalt.
I definisjonen av FM i den internasjonale standarden NS-EN ISO 41011:2018 understrekes formålet med denne ledelsesfunksjonen:
«å forbedre menneskers livskvalitet og produktiviteten til kjernevirksomheten».
«Human Resources»
Begrepet «Human Resources» (HR) tydeliggjør bedre enn «personaladministrasjon» at virksomheten vektlegger det å ta vare på og å utvikle de menneskelige ressursene.
Dette gjør virksomheten fra egeninteresse, selvfølgelig, men også fordi dette aspektet innenfor personalledelsen gir gevinster for arbeidstakeren. Kompetansepåfyll gir mestringsfølelse.
Leders særlige ansvar for ufaglærte
Budskap fra pressemeldingen inntatt over hadde overskriften: Gir voksne mulighet til å kvalifisere seg til fagbrev. Overskriften fanget blikket mitt. Den gjorde også mer:
Pressemeldingen inspirerte Handelshøyskolen ved OsloMet til å skape et nytt emne for ledere eller kommende ledere med personalansvar for servicemedarbeidere: Pedagogisk ledelse og ressursutvikling innen Facility Management.
Ved selv å ha strategisk kompetanse i opplæring kan leder være en pådriver i å tilby ufaglærte i sitt lederspenn en systematisk kompetanseplanlegging. Fagbrev vil være et naturlig mål både ut fra dagens behov og framtidige behov.
Å gjøre en forskjell
En virksomhet har sine medarbeidere bare til låns fra samfunnet.
Utfordringen i FM-bransjen er å bli såpass valgt av servicemedarbeideren at leder faktisk kan tilby han eller henne en systematisk kompetanseplanlegging. Det ingen selvfølge. Fortsatt gjenstår mye arbeid for å heve statusen til FM og bli mer verdsatt i virksomheten man understøtter, men også i samfunnet generelt.
Årene fram til 2030 går fort. La oss gjøre framskrivingen av 100 000 manglende fagarbeidere til skamme.
Evnen som må til, har vi. Hvordan står det til med viljen og kompetansen hos leder med ufaglærte i sitt lederspenn?
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.
Bestill abonnement
Last ned bladet
Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på